dinsdag, november 30, 2004

De Week (van 30-11-04)

Ik zou willen dat er een chip bestond die je in je hersenen kon laten implanteren en die chip zou dan je gedachtenstromen opslaan en vervolgens via die een wireless network als een tekstbestandje op je pc opslaan. Ik denk de hele week aan muziek maar als ik zo'n weekoverzichtje wil maken ben ik de meeste gedachten weer vergeten. Misschien eens met een notitieblokje gaan rondlopen. Aan de andere kant is dat wel een beetje pretentieus.
Het was de week van de Jazz, de Bieb Ramsj en Unschooled.

*!!! - Louden Up Now
Maar eerst Blablabla. Ik was alweer vergeten dat Me & Giuliani Down By the School Yard een nummer van hun was, maar goed. Om die kraker is de cd wel redelijk de moeite waard. Hij is wel een beetje ondergesneeuwd deze week.

*Miles Davis - Kind Of Blue
De bieb cd bleek een hoop krassen te bevatten, zo erg dat de cd zelfs op tilt sloeg. Jammer want het klonk goed. Vooral Evans en Coltrane stelen de show.

*Andrew Hill - Passing Ships
*Charlie Parker - Bird Of Paradise
*John Coltrane - Giant Steps
Vooral de eerste maakte veel rondjes. Parker beviel me niet zo. Giant Steps is geen A Love Supreme (de plaat die me een draad op het Subsforum deed starten over Jazzklassiekers), maar bevat wel het fantastische Naima.

*The Frames - Set List
De nieuwe cd van The Frames zit eraan te komen en die zal wel bitter tegenvallen. Alle voorsmaakjes (copyright op die term: Ayco Duyster) vielen tegen. Set List valt niet tegen. Het is een live cd die me eerst op mp3 en nu op cd veel kippenvel heeft bezorgd. Als een goed geoliede machine rollen de Ieren over het enthousiast meezingende publiek heen. Enig nadeeltje is dat ze af en toe wat te ruig proberen te zijn. Het manco van live natuurlijk. Het moet allemaal harder.

*Pinback - Summer In Abaddon
Op mp3 langzaam gegroeid, maar nu de cd eindelijk in het echt is gearriveerd, op de deurmat is de glans er een tikkeltje af. Een typisch onderste regionen van de 2004 top 10 plaat. (Daarvan zijn er dit jaar teveel kandidaten, let wel voor de onderste regionen.)

En dan de Bieb ramsj. De bieb schreef een hoop cd's af, waarvan ik de krenten (hoop ik) voor een prikkie bemachtigde.

*Herbie Hancock - Monster
Man's slechtste plaat volgens Allmusic. En het is inderdaad heel fout. Wel lekker fout. Herbiedisco. (featuring Santana!)
Making Love bezorgt me een soort Sonic The Hedgehog Starlight Zone nerd melancholie.(Zonder op de tekst te letten..)

*Hefner - Residue
Ik dacht een Engels indierockbandje te kopen. Het blijkt een broken beats cd te zijn uit de eerste divisie. De man schijnt Joni Mitchell, Nick Drake en Photek als invloeden te hebben dus dat zit wel goed. Lekker kabbelend en beter dan verwacht.

*The Fall - Shift-Work
Niet bepaalt een essential in The Fall's oeuvre denk ik. Sprong wel een paar keer enthousiast op maar ben vergeten de titels te noteren.

*Sugarcubes - Here Today, Tomorrow Next Week!
*Sugarcubes - Stick Around For You
*Sugarcubes - It's It
Ik dacht de hele discografie van de band te kopen (reguliere albums althans) blijkt It's It een remixplaatje te zijn. Die heb ik nog niet geluisterd maar ongehoord denk ik wel te kunnen stellen dat ik die had moeten laten liggen. De andere 2 cd's zijn bizar en de teksten zorgen voor een grote grijns of een luide lach. Het is wel wat eenvormig allemaal. Vreemd trouwens dat ik altijd dacht dat de irritante vocale interjecties (volgens de OOR encyclopedie) van die maffe zanger GRUNTS zouden zijn. Niks is minder waar, maar ze zijn wel irritant.

*Mr. Oizo - Analog Worms Attack
Superknaller natuurlijk. Ik had deze cd in een grijs verleden van de bieb geleend, maar nu kon ik mijn gekopieerde exemplaar dan vervangen door het origineel. Ik was waarschijnlijk de enige lener in al die jaren. Onterecht want het is een klein meesterwerkje. RUIG. Dit behoort op vol volume afgespeeld te worden.

*22 Pistepirko - Big Lupus
Gaandeweg gaan waarderen dit. Eerst dacht ik slechtse plaat van de Ramsjstapel.. Maar nee. Bovendien bevat deze het beste liedje van al die 8 cd's. Birdy. Fenomenaal. De rest is allemaal wat minder. Even op Allmusic kijken of dit een slechte plaat uit hun oeuvre is.. Nou toch 4 sterren.. Dat is wat veel eer voor dit rammelend lo-fi bluesy geheel.
Jimi Tenor doet ook nog even mee in een blazersexplosie die later overgedaan werd door Radiohead op Kid A.

*Unschooled tot slot..
De hele catalogus van mijn label ligt op cdbaby.com in de aanbieding. Profiteer ervan.
Doofgoblin's manische beats, Decomposure's concrete muziek en uw Laptop Folk dienaar. Hoewel mijn plaat is op Cdbaby.com alweer uitverkocht.. Dankzij... eh ja.

14 Comments:

Blogger O. L. Muñoz Cremers said...

...en die Maroon 5 die je steeds op je computer afspeelt niet vergeten. ;)

Ahjaa Mr.Oizo, Vet Geluid avant-la-lettre, moet ik ook meteen uit de kast trekken (yep, yep, yep)

Irritant fenomeen is dat nietwaar, dat van zo goed op mp3 dat je hem in het echt koopt en dan als ie er is, is "het moment" weg.

6:00 p.m.  
Blogger Ludo said...

Zoals in mijn Audioscrobbler user info is aangeven. Das ist mein Schwester! AS onderscheidt geen verschillende pc gebruikers kennelijk. Helaas. :)

Ja het moment precies.. En ook bepaalde elementen die in de pc speakertjes mp3 mix vooraan dan wel achteraan zitten en dan op de echte cd eens omgekeerd. Grr.
(Kante - Zweilicht had daar last van)

9:58 p.m.  
Blogger O. L. Muñoz Cremers said...

Ja natuurlijk. :) Mijn dochters luisteren ook de hele tijd naar Wire, terwijl ik ze toch duidelijk probeer uit te leggen dat ze daar windows mediaplayer voor moeten gebruiken anders lopen pappa's statistieken in de soep. ;)

10:50 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

@Omar : jouw dochters luisteren naar Wire ? Tjonge, die heb je goed opgevoed!


@Ludo: volgens mij is geen enkele Fall-plaat echt essentieel in hun oeuvre, maar het totale aantal keren dat je tijdens de beluistering van alle Fall-platen enthousiast opveert, maakt het toch een van de meest genietbare bands die ik ken.

9:06 a.m.  
Blogger O. L. Muñoz Cremers said...

Okay, het is wel een belgische Wire, en ze zijn maar met zijn drieeen en ze zijn ook niet lekker hoekig.

11:39 a.m.  
Blogger Ludo said...

Dat Wire van jou wordt juist steeds ronder Omar..

Er bestaat geen essentiele Fall-plaat. Hm dat is dan weer jammer.
Had ik al gezegd dat Shift-Work een prachtig voorkantje heeft?

12:24 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

"This Nation's Saving Grace" is wel een van de betere, evenals "Bend Sinister" en "The Unutterable", maar echt slechte Fall-platen ken ik eerlijk gezegd niet.


-- Matthijs

12:33 p.m.  
Blogger martijn said...

Dat ontbreken van een paar er duidelijk uitspringende essentiele albums (al was het maar volgens een paar rockistische popjourno's) die je gewoon op je 18e kon kopen om mee te kunnen praten heb ik ook altijd een groot zwaktebod van The Fall gevonden.

Hefner heeft trouwens ook wel wat meer huis, tuin en keukenindie dingen gedaan. Maar heb het bandje altijd een beetje genegeerd.

7:34 p.m.  
Blogger Ludo said...

Ik denk dat er meerdere Hefners zijn Martijn..

Deze Hefner verschijnt op Inertia (inertia.co.uk)

8:48 p.m.  
Blogger O. L. Muñoz Cremers said...

Helemaal niet mijn specialiteit maar ik had altijd begrepen dat Hex Enduction Hour zoiets als "een meesterwerk is. Schijnt trouwens volgend jaar als 2cd heruitgebracht te worden.

10:34 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Hex Enduction Hour is een beetje chaotisch en gedateerd, naar mijn smaak. YMMV.

-- Matthijs

1:59 p.m.  
Blogger martijn said...

Ik geloof toch dat je gelijk hebt met Hefner. Maar "mijn" Hefner (op Too Pure) is ook niet echt on-elektronisch.

3:27 p.m.  
Blogger Koen said...

Die indie-Hefner begon volgens mij pas op Dead Media met wat elektronica te strooien, en was daarvoor een (overigens fantastisch en niet te negeren) gitaarbandje.
50,000 Fall Fans Can't Be Wrong is de enige essentiele Fall-plaat. Maar Shift-work is wel één van de betere 'gewone', volgens mij.
(Maar ik ben dan ook erg van de jaren '90 qua The Fall: The Infotainment Scan is mijn favoriet.

Helemaal met je eens wat betreft "Birdy" natuurlijk, prachtnummer. Echt VPRO-woensdagmiddagnummer ook.

10:11 a.m.  
Blogger Ludo said...

Ja Birdy is een echte essential. :)
Alleen daarom al was die 22 Pistepirko cd toch nog de beste aanschaf van die hele stapel.

3:22 p.m.  

Een reactie posten

<< Home