zaterdag, december 11, 2004

9. Karate - Pockets

Tsja Karate. Dit is mijn instapalbum. Als ik de algemene tendens in de recensies mag geloven is het hun minste plaat. Daarom is het zo handig voor een band dat je met iedere plaat toch wel weer een paar nieuwe mensen bereikt. Het basisniveau van Karate is zo hoog dat ik het een hele fijne plaat vind. Aangezien ik niks anders van ze heb gehoord kunnen ze voor mij nog niet teleurstellen. Het is een hele puntige plaat. 8 nummers, 38 minuten. Heerlijk. Less is more. De nummers zijn dus niet vreselijk kort maar elke noot is onmisbaar. With Age begint al met een soort vrolijke melancholie. Veel jazzy akkoorden en uitstekend gitaarspel. Dan is er nog de stem Geoff Farina. Ik heb het al eerder gezegd, hij deelt een kwaliteit met Will Johnson van Centro-Matic. Recht naar het hart. Het mooiste refreintje zit in het nummer met de onmogelijke titel: 'The State I'm In aka 'Goode Buy From Cobbs Creek Park.
Hey, what are you gonna do When the credit card people come looking for you?
Daarna volgt het aangrijpende Cacophony met geweldig drum en gitaarwerk. (Die snare-fills!)
Ze verstaan de kunst om in elk nummer een moment te stoppen wat de rest van het nummer de moeite waard maakt. Je wacht maar of het terugkomt en als dat niet gebeurt dan de volgende draaibeurt maar. Het hoogtepunt zit bijna aan het eind. De sprankelende ballad Pines met een stemmige gitaarsolo.
Het zijn topmuzikanten en het is een heerlijke lome plaat. Dat is meer dan genoeg voor plaats 9.

Hoogtepunten:
*With Age
*Water
*'The State I'm In' aka 'Goode Buy From Cobbs Creek Park'
*Cacophony
*Pines