vrijdag, januari 27, 2006

De Top 25 van..13 mei 1996

1.Play Dead - Björk
2.Rainbow to the Stars - Dune
3.Your Smile - Charly Lownoise en Mental Theo
4.Children - Robert Miles
5.They Don't Care About Us - Micheal Jackson
6.Born in the USA - Bruce Springsteen
7.Wonderfull Days - Charly Lownoise en Mental Theo
8.The Promised Land - DJ Paul Elstak
9.Its Oh So Quït - Björk
10.Rainbow in the Sky - DJ Paul Elstak
11.Spread Your Love - 2Unlimited
12.Dancing in the Dark - Bruce Springsteen
13.Scatman's World - Scatman John
14.Drill Instructor - Captain Jack
15.Isobel - Björk
16.Tunnel of Love - Bruce Springsteen
17.Stars - Charly Lownoise en Mental Theo
18.Violently Happy - Björk
19.Captain Jack - Captain Jack
20.Together in Wonderland
21.Can't Stop Raving - Dune
22.Hello Space Boy - David Bowie
23.Earth Song - Micheal Jackson
24.Dreams - 2 Brothers on the 4th Floor
25.Weve Got I goin On - Backstreet Boys


Tip van de week Dune - Hand in Hand
(volledige lijst in authentieke spelling)

Op maandag 13 mei 1996 was ik 11 jaar. Ik zat aan mijn schooltafeltje en schreef dit lijstje in het "net" over. Daarna stopte ik het in een zwart ringmapje. Dit mapje heb ik nu weer eens tevoorschijn gehaald. Op het mapje zit een NL Eurocamp sticker, kennelijk bedoeld om op de auto te plakken. Mijn vader zou echter de laatste zijn om zijn blauwe Peugeot 309 dat aan te doen. Klaarblijkelijk had ik het mapje + de sticker geconfisqueerd.. En dat zou ook wel eens jaren geleden geweest kunnen zijn, want in 1996 waren we al jaren niet meer naar Eurocamp geweest. We gingen eind jaren negentig altijd kamperen met een stokoude bruine vouwwagen.
Ik had het lijstje het weekend daarvoor zitten bedenken op bezoek bij een vriend. We hadden altijd plannen om dingen te creëren, was het geen bordspel of een rockbandje dan was het wel een top 25. Ieder zijn eigen lijst natuurlijk. Meestal kwam er van die plannen uiteindelijk weinig terecht. Ik bedoel, enkel een aanzetje, doorzetten daar deden we niet aan. Dit keer zou dat anders verlopen want tussen 13 mei '96 en 17 juni '97, zou ik in wisselende frequenties lijstjes blijven maken. En ziedaar een nieuwe, niet bijster originele, weblogreeks!
Deze eerste lijst is een mengeling van oude favorieten en de hits van het moment. Mijn vader had in 1995 de plaat Post van Björk gekocht. Voordat hij 'm ging kopen vroeg hij mijn mening. Ik reageerde lauwtjes. Ik kende Army of Me van de top 50 op tv. Een geinige clip, maar erg onder de indruk van het liedje was ik niet. Hij kocht de plaat toch en al snel was ik om. In deze hele reeks zullen feiten en door mijn hersenen gecreëerde fictie door elkaar lopen, maar ik meen me te herinneren dat ik het ook was die zeurde dat pa daarna ook Debut zou gaan kopen. Wat ook gebeurde, op een koude winterdag in de binnenstad. Een moment dat me nog heel helder voor de geest staat, vreemd genoeg.
De eerste nummer 1 van de top 25 is Play Dead, een nogal atypisch Björk nummer. Erg melodramatisch, oorspronkelijk was het niet eens op Debut aanwezig, aangezien het de titelsong van Young Americans was. Een film waarvan ik ooit ergens eind jaren negentig een stukje heb gezien. Ik vond 'm spannend en fascinerend, maar aangezien mijn ouders weg waren en het in principe bedtijd was heb ik 'm toen niet afgezien. Zo iemand ben ik, ik kan moeilijk leven met een slecht geweten..
Bruce Springsteen, deze week 3 maal vertegenwoordigd, is een andere "alltime" favourite. Ik was dol op de videoband bij mijn oom en tante in Gelderland, waarop zijn verzamelde videowerk stond. Alleen tijdens Dancing in the Dark durfde ik bijna niet te kijken, maar dat is een oude anekdote die al te vaak verteld is. Wel grappig en tekenend naïef dat zowel ik als mijn moeder jaren dachten dat het meisje (Courteney Cox) werkelijk onwetend uit het publiek werd gehaald om met the Boss te dansen.
Opvallend dat er 2 Micheal ( sic.. altijd moeite gehad met het spellen van die naam) Jackson nummers in de lijst staan. Ik kan me helemaal niet herinneren dat ik een groot fan van zijn muziek was. Ik heb wel eens een cd gekocht voor 5 gulden met name omdat deze een cover van Earth Song bevatte. Een soort voordelige compilatie, waarop recente hits werden nagezongen. Totale geldverspilling.
Ook geldverspilling is elke week/maand singletje kopen. 10 gulden voor 2 nummers! Waarom toch geen albums? Ik heb in de jaren '96 en '97 al mijn zakgeld in singles gestoken en heb er dan ook een stuk of 40.
Daarmee zijn we bij de nummer 2, Dune, aangeland. In mijn herinnering is Rainbow to the Stars de single die deze verzamelwoede inleidde. Op een regenachtige dag toog ik naar de Free Record Shop, waar ik vanaf dat moment elke week wel kwam. Was het niet om zelf een single te kopen dan ging een van mijn vrienden wel een cdtje halen. Zo had een van mijn beste vrienden Your Smile op single. Ik denk niet dat ik het nummer nu nog wil terughoren, maar toentertijd was het met grote afstand mijn favoriete Lownoise/Theo nummer. Jammer dat ik 'm zelf niet op single heb. Ik droomde altijd dat ik met dat nummer de show stal tijdens een playbackshow met carnaval. (En dat dat dan het leukste meisje van het moment mij zag zitten, natuurlijk)
Together in Wonderland is ook een nummer van het duo trouwens, waardoor ze met 4 stuks in de 1e week zijn vertegenwoordigd.
Luisterend naar Rainbow the Stars valt me met name de keihard dreunende bassdrum op. Ik vind 'm eigenlijk niet zo goed passen bij de melodie. De happy hardcore polizei schreef zo'n mokerslag kennelijk voor. Ook de gebruikelijke snarerolls zijn van de partij.
Like a rainbow to the stars/Keep the faith right in your heart/If you let your dreams come true/Then happiness will follow you/Naaahaaaha!
Geniet ervan: klik.