zaterdag, december 31, 2005

1. Sufjan Stevens - Illinois

Wat een verrassing!
Ik wist al maanden dat deze plaat op 1 zou komen. Er was eigenlijk maar 1 serieuze uitdager en dat was Spinvis. Dat werd helaas niets. Wat ik me afvraag: Is het platenjaar 2005 beter dan 2004 dankzij deze plaat? Illinois is een moderne klassieker, of op zijn minst een zeer belangrijke mijlpaal in het oeuvre van een van de grootste artiesten van de laatste jaren. Aan de andere kant heb ik het gevoel dat de platen 2 t/m 10 in 2004 beter waren. Misschien komt dat omdat die in mijn hoofd al gecanoniseerd zijn en zal uiteindelijk hetzelfde gebeuren met de platen uit dit jaar. We zullen het zien.
Illinois is voor mij een belangrijke plaat. De plaat markeert een negatieve verandering in dit jaar, die toevallig plaatsvond in de periode dat de plaat op de mat plofte.
Was het privé al een hopeloos jaar, ook op carrièretechnisch gebied was het niks. Mijn platenlabel heeft sinds februari niks meer van zich laten horen. Het enige hoogtepuntje was die Jandek tribute cd. Ik vertel dit omdat de nummer 1 van vorig jaar, zeer verbonden was met het mixen van mijn eigen nieuwe plaat. Die nu dus nog steeds op de plank ligt. Ik heb 'm nog niet terug durven luisteren.
Heb ik nog iets te melden over Illinois? Ik zou mijn oude stellingen in kunnen noemen. Bijvoorbeeld dat ik toch een lichte teleurstelling voelde bij de eerste luisterbeurt. Waarschijnlijk omdat er iets teveel "Polyphonic party" tracks opstaan. Maar daarmee zou ik me eigenlijk gaan verdedigen tegen het feit dat deze plaat op 1 staat. Dat ga ik niet doen. Tegenover die eenvormigheid staan zoveel kippenvelmomenten. Ik heb maanden naar de plaat uitgekeken en er maanden in gewoond. Beter kan echt niet.

I cried myself to sleep last night
And the ghost of Carl, he approached my window
I was hypnotized, I was asked
To improvise
On the attitude, the regret
Of a thousand centuries of death

Even with the heart of terror and the superstitious wearer
I am riding all alone
I am writing all alone

Even in my best condition, counting all the superstition
I am riding all alone
I am running all alone

And we laughed at the beatitudes of a thousand lines
We were asked at the attitudes
They reminded us of death

Even with the rest belated, everything is antiquated
Are you writing from the heart?
Are you writing from the heart?

Hoogtepunten:
*Concerning The UFO Sighting Near Highland, Illinois
*Come On! Feel The Illinoise!
*John Wayne Gacy, Jr.
*Decatur, Or, Round Of Applause For Your Stepmother!
*The Predatory Wasp Of The Palisades Is Out To Get Us!

2 Comments:

Blogger Marieke said...

tsja... ik heb dus helemaal niks met deze plaat. Ik vind 'm te 'pastoraal'. Maar ik wil je wel feliciteren met het - op tijd - afronden van de Jaarlijst Bonanza!

11:31 a.m.  
Blogger Ludo said...

dank :)

1:44 p.m.  

Een reactie posten

<< Home