vrijdag, februari 10, 2006

De Top 25 van..28 mei 1996

1.Children - Robert Miles
2.Children of the Night - Nakatomi
3.Play Dead - Björk
4.Ironic - Alanis Morissette
5.Hand in Hand - Dune
6.Music Instructor - Hymn
7.Drill Instructor - Captain Jack
8.They Don't Care About Us - Micheal
9.De Eerste Keer - Maxine en Franklin Brown
10.Together in Wonderland - Charly Lownoise en MT
11.Your Smile - CL en MT
12.Get Down - The Backstreet Boys
13.Spread Your Love - 2Unlimited
14.It's Oh So Quit - Björk
15.California Love - 2Pac(RIP) feat. Dr Dre
16.Isobel - Björk
17.Wonderfull Days - CL en MT
18.Scatman - Scatman John
19.Weak - Skunk Anansie
20.Used en Abused - Party Animals
21.Dancing in the Dark - Bruce Springsteen
22.Salvation - The Cranberries
23.Fairy Tales - 2 Brothers on the 4th Floor
24.I Want Deserve You - Bette Middler
25.Hallo Spaceboy - David Bowie


Tip van de week Mark Snow - X-Files
(volledige lijst in authentieke spelling)


Merk allereerst op dat Macarena weer uit de lijst is verdwenen: Toch een vuller.
De 2 onderste posities in de lijst behoren tot de vreemdste nummers die ik tot nu toe in de lijst heb aangetroffen. Hallo (geen taalfout) Spaceboy van Bowie is volgens mij een samenwerking met de Pet Shop Boys. Of misschien was het een re-release met een toegevoegde remix. Ik raakte gefascineerd door de clip, die, logisch eigenlijk, een soort outer space melancholie toonde. Overigens vond ik E.T. vroeger de engste film die ik me maar voor kon stellen. Ik dacht altijd dat onze buitenaardse vriend in mijn klerenkast woonde. Het ritselde er ook altijd, maar dat zullen wel muizen zijn geweest. Die af en toe doodgingen, want dan stonk het er naar rottende lijken..
Ik tast volledig in het duister wat betreft het Bette Mid(d?)ler nummer. Zal voor een soundtrack geweest zijn.
In 1996 zat er hier in Breda slechts 1 clipzender op de kabel: MTV. Toen nog werkelijk een muziekzender, in het Engels, met overdag bijvoorbeeld het geweldige Select MTV. Een requestprogramma gepresenteerd door een Zweed, ik dacht Thomas geheten. Op school keek ik op het eind van de dag altijd uit om thuis MTV te gaan zitten kijken, want dan konden er weer leuke clips worden opgenomen. Mijn rockistische vriend was ermee begonnen, en hij zal bepaalt niet de eerste geweest zijn, toch, een even simpel als geniaal idee om zodra er een leuke clip langskomt, die op een videoband op te nemen. Dat ging vreemd genoeg ook heel makkelijk met de stokoude videorecorder, maar dat is een saai en technisch verhaal. In elk geval had ik na een tijdje 2 videobanden vol videoclips en op het doosje de tracklist gekriebeld, in onleesbaar handschrift. Weak, van Skunk Anansie lijkt me een typisch nummer dat daarop zou hebben kunnen gestaan. (Al schiet me nu te binnen dat het juist op de videoband van de uitvinder van dit idee stond. De videobanden werden natuurlijk af en toe vergeleken)
Eigenlijk vreemd, California Love werd dus kennelijk pas een hit toen 2Pac al dood was. Aan de andere kant zat hij wel in de video, en niet als archiefbeelden.. Aha, nader onderzoek leert dat hij in september '96 het loodje legde, oftewel, het RIP teken is later toegevoegd.. Toen ik laatst tijdens Last Days probeerde te bedenken wat de Cobain van mijn tienerjaren was, had ik dus eigenlijk aan 2Pac moeten denken. Niet echt mijn subcultuur natuurlijk, de hiphop. Maar toch wel vergelijkbaar ergens.
Geweldige clip trouwens California Love. Stond 100% zeker op mijn videoband. In een Mad Max setting. Jammer dat er een vervolg kwam, waar het allemaal een droom bleek te zijn.
In 1996 vond het Eurosong festival op 18 mei plaats. Kennelijk was ik niet onder de indruk van Eimear Quinn, de toen nog gebruikelijke Ierse winnaar. Echt knap was ze ook niet, trouwens. Nee, als een echte nationalist ging ik voor De Eerste Keer van het gelegenheidsduo Franklin en Maxine. Ik meen dat een van de 2 ook Bredaos was.. Een van de laatste successen ook voor Nederland trouwens, met een 7e plaats. Volgens mij zijn "we" daarna nooit meer zo hoog geëindigd. Terecht, want ook nu nog kan ik me het refrein van dit liedje nog wél herinneren. Een zeer aanstekelijk deuntje.
Over de hoogste nieuwe binnenkomer Ironic hebben we 't een andere keer.
Opvallend is nog het 9 plaatsten stijgende gedrocht van Nakatomi, een projectje van Wessel van Diepen. Toch een man met een uitstekend gevoel voor de hitlijsten.
Luisteren we tot slot toch maar naar Hallo Spaceboy, volgende week uit de lijst verdwenen namelijk. Ik heb het even opgezocht en het nummer is veel sneller dan ik het me herinnerde. Het begin lijkt regelrecht van een Faithless hit gejat, de band die ergens in deze jaren hun eerste grote hits hadden. Daarna buigt Bowie zich op het ritme van een matige beat over de problemen van deze tijd: Do you like boys or girls? It's confusing these days. Ach maanstof zal ons bedekken. De mazzel geliefde, Hallo Spaceboy! klik.

4 Comments:

Anonymous Anoniem said...

"How I Want To Deserve You" is overigens een door Maria McKee geschreven nummer. Net zoals "A Good Heart" van Feargal(gel,gul?) ook van haar is. Zelf zong ze ooit de draak "Show me Heaven" de hitlijsten in. En dat terwijl ze zelf een aantal prachtige alt.country-platen op haar naam heeft staan waar blijkbaar geen hond naar luisterd. Toch jammer.

11:53 a.m.  
Blogger Ludo said...

ah ja. Dank voor de info.
Maria McKee staat nog op mijn "to check" lijstje, met een plaat van vorig jaar. :) (Als ik me niet vergis)

3:13 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Deze Hallo Spaceboy is inderdaad de slappe Pet Shop Boys-remix, waar Bowie achteraf erg veel spijt van had. De originele Hallo Spaceboy op het Outside-album is overigens was zeldzame klasse.

4:44 p.m.  
Blogger Ludo said...

dank JJ, ik zal het origineel eens op moeten zoeken. :) (Helaas geen Outside in de bieb..)

8:20 p.m.  

Een reactie posten

<< Home