vrijdag, april 21, 2006

De Top 25 van..18 september 1996

1.Coco Jamboo - Mr. President
2.Million Miles From Home - Dune
3.I'm A Raver - Lipstick
4.Head Over Feet - Alannis Morrisette
5.Beutifal Goodbye - Amanda Marschall
6.Wannabe - Spice Girls
7.Ready or Not - Fugees
8.Hands in the Air - Music Instructor
9.Aquarius - Party Animals
10.Mother Mother - Tracy Bonham
11.Just A Girl - No Doubt
12.Only Happy When It Rains - Garbage
13.We Are The World - Twenty 4 Seven
14.Ready Or Not - The Source
15.Missing You - Tina Turner
16.Turn It Up And Down - Capella
17.Born Slippy 96 - Underworld
18.Rave On - DJ Paul Elstak
19.De Zee - Trijntje Oosterhuis
20.Mirror of Love - 2 Brothers on the 4th Floor
21.My Little Fantasy - 4Tune Fairytales
22.Spinning That Wheel (snelle edit) - George Micheal
23.Mission Imposibble - Adam Clayton en L. Mullen
24.If I Ruled The World - Nas
25.Let's Make A Night To Remember


Tip van de week Captain Jack - Little Boy
(volledige lijst in authentieke spelling)


Het kan aan mij liggen, maar ik heb het gevoel dat de Top 25 zijn eerste dipje beleeft. Coco Jamboo staat nu al 3 weken op 1, daarmee het record van Ironic evenarend. Zo'n goed nummer is het nu ook weer niet. Dit zomerhitje had al lang uit de top 3 verdwenen moeten zijn! Verder lees ik op de achterkant van de lijst het volgende: "Sorry de clip top 3 wordt opgeheven wegens te weinig goede clips. (!!!) Daarom heeft het geen enkel zin meer hier als laatste de top aller tijden:... (volgt een oninteressant lijstje met Crossroads op 1..)
En dat is niet het enige hilarische wat zich deze week "achter" de lijst afspeelt. Kennelijk was 2Pac nu dan eindelijk kalt gemacht (gestellt?), want in een parmantig blauw wolkje staat geschreven: 2Pac beste jongen, het gaat je goed, beste jongen.. (Ode aan de overleden rapper 2pac) Alstublieft. Ik hoop dat het tongue in cheek basisschool humor was!
Terug naar de reguliere lijst. Onderin is de "tip" (valt wel mee dus) van vorige week ook maar met de hakken over de sloot binnengekomen. Verder fascineert Spinning That Wheel me. En dan vooral dat tussen haakjes "snelle edit".. Dus ik op zoek.. Bleek lastig te vinden. Totdat ik erachter kwam dat het Spinning THE Wheel moest wezen. Toen vond ik al snel een Fortright Dance Edit. Dat zal 'm wel geweest zijn. Niet zo boeiend. Het origineel is toch echt interessanter. Gebruikelijke George Michael jazzy zwoelheid. Het nummer kwam niet hoger dan positie 31, dus toch een min of meer geflopte single. Hij kon het lijen na zijn uitermate geslaagde comeback met Jesus To A Child, wat ik echt een vreselijk nummer vond. (vind zelfs)
Missing You van Miss Turner staat ook wel bekend als I Ain't Missing You. Het begint zowaar met een licht Arabische touch. Misschien dat het nummer me daardoor aan het recente werk van The Boss doet denken. Tina Turner vind ik altijd een lastig te plaatsen superster. Behalve What's Love Got To Do With It? zou ik geen superhits van haar kunnen noemen. (Daarom is het eigenlijk verbazingwekkend dat Missing You dermate hoog en lang in dit lijstje bivakkeert) Bovendien ken ik Tina Turner alleen als "oude" zangeres die half-geslaagde comebacks op haar naam heeft staan. Ik realiseer me nu ook dat ze geen souldiva is. Ze is eigenlijk een a-typische Afro-zangeres, in een rock-idioom. Of zit ik er dan helemaal naast? Nee ze blijft voorlopig een enigma voor me. Misschien eens een compilatie checken van Tina & Ike.
Het was overduidelijk een girlpower periode nu ook Shirley Manson en haar Garbage mannen in de lijst verschijnen.. Only Happy When It Rains is de enige single van Garbage die in mijn hoofd is blijven hangen, misschien wás het ook wel hun enige grote hit. Eigenlijk is het een suf nummer, het refreintje blijft heus wel hangen (Poor your misery down on me), maar het is nummer is veel langzamer en landerig dan ik dacht. Valt wat tegen.
Over Mother Mother zeg ik deze week nog niks..
Als gezegd in de bovenste helft van de lijst is de aanwas erg laag, het lijkt een beetje stuivertje wisselen tussen nummers die ik al besproken heb. Ik meen alleen Aquarius en Hands in the Air nog niet. Zeker wat betreft die 2e met reden. Aquarius grijpt terug op de klassieker uit Hair. Toch best hilarisch, gabberdeuntjes gebaseerd op langharige hippiefavorieten. Te bizar voor worden eigenlijk.
Had ik vorige week moeite met het vinden van een geschikt "plaatje", uiteindelijk maar een still uit een videoclip genomen. Deze week was het wat eenvoudiger.. Dit keer was het te serveren mp3'tje het dilemma. Laten we dan teruggaan naar een redelijk subtiele Tina Turner.. Klik.