donderdag, april 20, 2006

Jandekdag: #0782

Het is hoog tijd om deze serie weer even tot leven te wekken. Sinds december zijn er 3 albums uitgekomen, de nieuwste "What Does The Time Mean?" kwam een week of 2 geleden nog uit.
Ik was eigenlijk (of overduidelijk) wel toe aan een pauze, na 12 maanden elke week naar die maffe Jandek te hebben geluisterd. Maar al snel merkte ik dat ik de muziek begon te missen. Dus in januari herlas ik al mijn oude stukjes en gooide al de genoemde/uitgelichte tracks in een fijne playlist en zo had ik een Best Of Jandek van maar liefst 73 tracks en een speeltijd van zo'n 5 uur. Heerlijk. Terug in het moeras.
Toen werd het zo zoetjes aan tijd om naar zijn nieuwste release te luisteren. Platen van Jandek zijn natuurlijk per definitie herhalingsoefeningen, maar dit keer heeft hij het tot in extremis doorgetrokken. De titel alleen al: Khartoum Variations. Ja, dit zijn dezelfde liedjes als op de vorige plaat (Khartoum). Minus 1 dan, Fork in the Road is om onverklaarbare redenen weggelaten. Voordat ik niets over de muziek ga zeggen, eerst even kijken naar die geniale voorkant. Ik heb geen enkel benul van Photoshop, maar dit lijkt me nou gefotosjopt. De pikzwarte Jandek lijkt uit een andere foto zijn geknipt en voor het kasteel te zijn geplakt. Al lijkt hij wel op de grond voor het kasteel te staan, om het zo maar eens uit te drukken. Als het wel een kasteel is? Ik zie een kruis op het dak.. Maar voor een kerk ziet het er eigenlijk wat te oorlogszuchtig uit. De ridders waren natuurlijk ook vrome christenen.
Het bovenstaande schreef ik een paar weken terug, ja dit stukje is een ware tour de force, ook al is het kort van stof. Deze week werd het kasteel, ja dat is het dus toch, geïdentificeerd als het Dublin Castle. Jammer, ik had alle kastelen in een Engelse database bekeken, staat het ding in Ierland.
En dan dat outfit van Jandek, een soort gevaarlijke superheld. Darkman ofzo. Stel je voor dat de foto wel volkomen echt is, wie maakte dan de foto? Wie zou Jandek op zijn reizen vergezellen om dit soort toch wat bizar hilarische foto's van een volwassen man te maken? Wie is zijn partner in crime? Had Darkman een maatje?
En de muziek. Het is weer een lijdensweg hoor. Khartoum beviel me ook al niet, terwijl die plaat als een meesterwerk werd onthaald door de Jandek mailinglist. Als de muziek nu een beetje te verteren/behappen viel, dan had ik het wel leuk gevonden om beide versies van ieder nummer in een vergelijkend warenonderzoek te beluisteren. Nu heb ik echter zoiets van, laat maar.
Als men waagt het album aan te zetten is al snel duidelijk dat deze Variations nog zwaarder dan Khartoum zijn. Topzwaar. De gitaar valt als een betonblok in het gezicht van de luisteraar. En onder die steen is geen licht.
Zo is het geen plezier om deze serie terug te zien. We laten deze Variations dan ook achter en concentreren ons de komende tijd op een nieuwe live-plaat: Newcastle Sunday, een dubbel-album! Verslag over een x aantal weken. (Kwam nooit)

I wanted to move from the mountain
I wanted to walk among men
Small errands
Children
And nothing special