vrijdag, maart 24, 2006

De Top 25 van..19 augustus 1996

1.Wannabe - Spice Girls
2.Coco Jamboo - Mr. President
3.Aquarius - Party Animals
4.Mirror Of Love - 2 Brothers on the 4th Floor
5.Rave On - DJ Paul Elstak
6.Mission Imposibble - Adam Clayton en L. Mullen
7.Sweat (allalalalalong) - Inner Circle
8.Dune Buggy - The Presidents of the USA...
9.My Little Fantasy - 4Tune Fairytales
10.Nummer een (10) - Ross en Iba
11.Ready Or Not - Fugees
12.Breakfast at Tiffany's - Deep Bleu Something
13.Im A Raver - Lipstick
14.Kaal of Kammen - Extince
15.Peaches - The Presidents of the USA...
16.Soldier Soldier - Captain Jack
17.Macarena - Los Del Rio
18.Hands in the Air - Music Instructor
19.The Crossroads - Bone Thugs 'n Harmony
20.Fantasy World - Charly L en Mental T
21.Big Brother Is Watching You - Nance
22.Glycerine - Busch
23.Hajo Hajo - Party Animals
24.Die Nazi Scum - Party Animals
25.Fable m2 - Robert Miles


Tip van de week Dune - Million Miles From Home
(volledige lijst in authentieke spelling)


En toen was de Grote Vakantie alweer om.
Het laatste jaar van de basisschool, groep 8, brak aan. In de vakantie was ik een week lang bij mijn rockistische vriend wezen logeren. Niet in "zijn" huis, maar in een soort van villa in een dorpje buiten Breda. Vreemd genoeg hadden ze juist in dat dorpje TMF op de kabel. Iets waar we in Breda nog nooit van gehoord hadden. Wat een openbaring! Een Nederlandstalige clipzender, met (bijna) non-stop de hits van dat moment. Een van de hits van die zomer was Kaal of Kammen van Extince, een geniale diss, al betwijfel ik of ik de boodschap en achtergrond van dat nummer toen begreep. Wat is blijven hangen, is de moeder van die vriend die tegen mijn moeder verteld hoe goed ze dat nummer wel niet vond. En mijn moeder zoiets van hm, mwah, hiphop. Ik geloofde er eigenlijk geen snars van dat ze het werkelijk een goed nummer vond. (Waarom eigenlijk niet!?) Een beetje tragically hip doen, zo leek mij. En mijn arme oude(re) moeder een beetje de loef afsteken. Grappig trouwens hoe die vriend als een rode draad door deze lijst loopt, terwijl het juist een andere vriend was waarmee ik de lijst in mei begon.
Een andere rode draad in deze "serie" zijn de onverwachte stijgers. Zie deze week: 20 nieuwe nummers. Enkel de nummer 1 van vorige week (Los del Rio) en de tip van een paar weken terug (Captain Jack) zakken richting de bodem van de lijst. Ook de vocale remix van Fable hangt er nog net in. Maar wat stijgt er? Mission "Imposibble". Can you believe it..
Onderin de lijst vinden we veel Party Animals, kennelijk bereikte de gabberhype zo rond die tijd zijn hoogtepunt, al moeten de Nederlandstalige gabberhitjes nog komen, denk ik. Maar dat is eerder het begin van het einde. De Party Animals vegen hun straatje schoon met "Die Nazi Scum", wat zou Paul Elstak daarvan hebben gevonden..
Deze lijst is ook een curieuze mengeling van poppy danshitjes en alternatiever werk, gespeld met de meest ongelofelijke taalfouten. Al is spellen nooit mijn sterke kant geweest. Tsja. In "Woordpakket", het wekelijkse dictee, was ik tot mijn frustratie nooit de beste. (Ja, ik ben een streber)
The Fugees: kwam Ready or Not nu voor of na die afgrijselijke Killing Me Softly cover? One Time! Even zoeken.. Erna. Ik kan me zowaar het moment herinneren, toen ik voor het eerst Ready or Not hoorde (en de videoclip zag) Ik was met de familie op bezoek in Eindhoven, het was avond en ik zat binnen een beetje mokkend MTV te kijken. (Kennelijk was daar dus ook weer geen TMF) Ik had net daarvoor een mij compleet onbekend buurmeisje getrapt. (of geslagen, ofzo) Ik kan het nu nog steeds niet geloven! De reden is me ook ontgaan. Misschien was ik gewoon chagrijnig, maar normaal ben ik echt de laatste die in dat soort akkefietjes belandt.. Misschien dat ik me daardoor die zomeravond nog zo goed voor de geest kan halen. De kleur van de vallende avond, de achtertuin met glijbaan (er was iets met die glijbaan..) en het hoekje voor het raam waar de tv stond.
Overigens het beste nummer van de Fugees, dat Ready or Not. Beter nog dan het ook uitstekende Fu Gee La, dat dan weer wel een leukere clip had. Ik snap niet waarom de Fugees toch al die covers uitbrachten, nou ja commercieel gezien was het handig, maar hun eigen nummers waren veel leuker. Krek, ik lees nu op Wikipedia dat Ready or Not op zijn minst een soort van halve cover is van The Delfonics + een illegale sample van Enya..
Met Extince en nu ook Ross en Iba in de lijst, lijkt dit de eerste Nederhop-zomer te zijn. Al zegt die titel van Ross en Iba me helemaal niks. Ik dacht dat het eendagsvliegen waren met Wassenaar. Zal dit ook wel de 2e, minder succesvolle, single geweest zijn. (Net als Extince's Kaal of Kammen) Dat zoeken we even op. NPI heeft het over de eerste Nederlandstalige hiphop hit. (En dan gaat het dus over Wassenaar) En zwijgt verder over Nummer 10.
Hey Inner Circle, dat is toch al veel ouder? Volgens mij zong de hele school dat in groep 3 al op het schoolplein. Dat kan kloppen want Sweat haalde in 1992 de nummer 1 positie. Vast de zomerhit van dat jaar. En aangezien oude zomerhits, in elke zomer op airplay kunnen rekenen, zal ik het wel de lijst ingegooid hebben. Wat een foute tekst trouwens: "Girl I want to make you sweat/ Sweat till you can't sweat no more/ And if you cry out /I'm gonna push it some, more, more." Die Jamaicaanse macho's toch.
En dan bovenin mijn favoriete hits van die zomer. Over Coco Jamboo een andere keer, nu Wannabe. Een nummer dat het predikaat "zomerhit" natuurlijk met gemak overstijgt. Op zich wel leuk dat deze "serie" loopt ten tijde van het 2e lustrum van Wannabe. Zou eigenlijk gevierd worden met een reünie, maar die gaat niet door. Reünies heb je ook niks an, en de Spice Girls live, daar draait het sowieso niet om. Het concept meidenbandje bestaat vast al van ver voor de Spice Girls, maar hun incarnatie heeft tot op de dag van vandaag invloed, zo kwam mij laatst een foto van the Pussycat Dolls onder ogen, en die zijn bijna 1 op 1 te linken aan de Spice Girls. Dat kan toch geen toeval zijn. Al lees ik nu dat the Pussycat Dolls al sinds 1995 bestaan als, niet schrikken, burleske dans-revue groep. Jawel!
Het nummer Wannabe duurt nog geen 3 minuten, maar kent voor een pophit toch heel wat "fasen". Heck, waarschijnlijkt is het gewoon break, verse, break, refrein, maar het verveelt nooit. De samenzang is uitstekend, alleen solo vallen alle dames hopeloos door de mand. Terugluisterend zijn die gedeelten zelfs een beetje amateuristisch. Gelukkig bestaat het gros uit samenzang. Bonuspunten ook voor die eenzame keyboard "orchestra" noot.. Ting, Ting, Ting.
Wat was eigenlijk mijn favoriete Spice Girl? Waarschijnlijk Emma Bunton, toch het meest geschikt voor brave (?) jongetjes. Maar een vleugje Geri of Mel C had ze wel kunnen gebruiken.
Ik weet even geen bruggetje naar Alalalalong.. Dus, klik.

2 Comments:

Blogger O. L. Muñoz Cremers said...

Fantastische serie dit trouwens Ludo!
Een soort "geheime" geschiedenis van de 90s.

9:48 a.m.  
Blogger Ludo said...

merci. :)

10:49 a.m.  

Een reactie posten

<< Home