vrijdag, maart 17, 2006

De Top 25 van..2 juli 1996

1.Macarena - Los del Rio
2.Fable - Robert Miles
3.Heaven - U96
4.Get Down - BBoys
5.Ironic - Alanis Morrissette
6.Fable m2 - Robert Miles
7.Fantasy World - Charly Lownoise en Mental Theo
8.Soldier, Soldier! - Captain Jack
9.Oranje is Oranje Blijft - Peter Koelewijn
10.Believe in the Future - Criticall Mass
11.Mission Imposibble - Adam Clayton en Larry M.
12.Rebel Yell - Scooter
13.Hand in Hand - Dune
14.Children - Robert Miles
15.Until It Sleeps - Metallica
16.Children of the Night - Nakatomi
17.Children - Air Miles
18.Happy Birthday - Technohead
19.Celebrate The Love - Zhi-Vago
20.Steam - East 17
21.Endless Summer - Scooter
22.Busta Rhymes - Woo-hah!
23.Sexy Eyes - Whigfield
24.Hymn - Music Instructor
25.Do U Still Love Me? - East 17


Geen tip van de week: Vakantie
(volledige lijst in authentieke spelling)


Het gebruikelijke statement: "volledige lijst in authentieke spelling", is dit keer niet helemaal waar. Nou ja, het ligt eraan of je de kop van het stukje erbij rekent. In mijn hitlijstmapje staat namelijk dat dit de top 25 van 2 augustus is. Wat onmogelijk is. Vorige week was het 26 juni, dus is het ten eerste al logisch dat het nu 2 juli is. Bovendien is het pas na deze week "Grote vakantie". Een maf foutje, maar niet het enige, want op nummer 22 zijn wat zaken omgekeerd. Het zal wel 30 graden geweest zijn en met de vakantie voor de deur is dit dus een afgeraffeld lijstje. Toch was er nog tijd voor een nieuwigheidje, op de achterkant van het velletje staat: "NIEUW clip top 3". En wat zie ik in die top 3, tot mijn grote verbazing, op 1!? Fantasy World van Lownoise en Theo.. De beruchte Land van Ooit clip. Vreselijk. Op 2 Mark Snow's X-Files. Ongetwijfeld een soort filmtrailer, precies de hoeveelheid X-files die ik aankon, en op 3 dan eindelijk een echt goeie videoclip: Ironic.
Bless your ass! Busta in de lijst! Woo-ha! Zijn doorbraak in Nederland. Waarschijnlijk ook zijn eerste single, whatever, ik heb al teveel dingen opgezocht. In elk geval niet zijn beste single, er was er ook een met een clip waarin Busta als baby die geilt op zijn kinderoppas.. Zal vanzelf de lijst ook nog wel halen, denk ik. Die vond ik toentertijd beter. Maar deze is toch ook wel erg lekker. Which motherfucker stole my flow? Voor wie het vergeten was op Woo-hah doet ook wijlen ODB nog mee. In mijn research (..) voor dit stukje vernam ik ook nog dat Busta Rhymes dit jaar nog met een nieuw album komt waarop ODB wederom meedoet.
En dan nu een toepasselijk zomernummer. Party People!!!!! (Gejuich) The sky has changed! Can you smell the sun? It's time for the most exciting season! It's time for summer. An endless summer! (Luid gejuich)
Ja, dat is Scooter natuurlijk. The KLF van de jaren '90. (Weet ik wederom dankzij wat Subjectivisten, ik had tot 2006 eigenlijk nog nooit iets van The KLF gehoord) Eigenlijk zijn alle nummers van Scooter even rommelig en amateuristisch, maar wie weet zit daarin ook de charme. De altijd maar enthousiaste MC, bijvoorbeeld. Move to the bassline, jump jump! En dan de trademark happy hardcore high pitched voices, die Endless Summer (letterlijk) zingen, waarna na een tijdje, en dat is het meest geniale, het publiek mee begint te zingen. Het doet toch wat met een mens. Rainbow!!
Iets totaal anders. Vroeger dan ik had gedacht komen we een nummer van Metallica tegen: Until it Sleeps. Eens luisteren.. Het lijkt wel grunge. Vandaar dat de metalheads het album Load, waar dit werkje opstond, verguisden. Afgaande op Until it Sleeps, terecht: het verveelt me eigenlijk meteen. Het enige fascinerende is het verhaal achter het nummer over de ouders van de zanger, die beiden, op grond van hun Christelijke geloof, behandeling tegen kanker weigerden. (En stierven)
Ik zeg maar niks over de zittenblijver op negen.
Hoogste nieuwe binnenkomer is Captain Jack. In feite al zowat passé op dat moment. Had zijn grootste, naar zichzelf vernoemde, hit al gehad toen ik begon met deze lijstjes. (Kwam toen binnen op 19, week erna naar 23) Correctie: Drill Instructor kwam in NL ook nog op 1. Best een aardige formule trouwens, schunnige soldatenliedjes mengen met stampende eurodance. Kan niet misgaan. Het ging pas mis toen ze Queen-covers als single op de markt gooiden. Iets wat Dune trouwens ook gedaan heeft, toen hun hele carrière al een aflopende zaak was. Zou het in deze terroristische tijden eigenlijk nog kunnen, zo'n militaire eurodancegrap? Kijk naar de foto boven dit stukje, niet alleen kun je dan al zien dat Captain Jack een hersenbloeding gaat krijgen, ook kan de zangeres moeiteloos doorgaan voor een Palestijnse "suicide bomber". En maar lachen..
Robert Miles mag dan een held zijn, hij wordt hier rücksichtslos van de nummer 1 positie verdreven, door de grootste zomerhit van de jaren '90. De Tv-zender VH1 noemde het nummers zelfs het allergrootste one hit wonder ooit. En zo is het. Wat moet ik er nog over zeggen.. Het dansje. Dat deed 't m. En die meisjes in de videoclip waren vreselijk irritant. Gelukkig kan ik nergens stills van de videoclip vinden.
Snel terug naar een forse injectie Scooter, morgen start niet voor niets La Primavera. Ook een soort begin van de zomer. Klik.