vrijdag, februari 24, 2006

De Top 25 van..10 juni 1996

1.Ironic - Alanis Morrissette
2.Hand in Hand - Dune
3.Children - Robert Miles
4.Children of the Night - Nakatomi
5.Play Dead - Björk
6.Happy Birthday - Technohead
7.Fable - Robert Miles
8.Get Down - Backstreet Boys
9.Believe in the Future - Criticall Mass
10.Rainbow to the Stars - Dune
11.Together in Wonderland - CL en MT
12.Music Instructor - Hymn
13.Fantasy World - Charly L. en M. Theo
14.De Eerste Keer - Max Fra in e Brown klin (???)
15.Together in Wonderland - CL en MT
16.Drill Instructor - Captain Jack
17.They Don't Care About Us - Micheal Jackson
18.Heaven - U96
19.Lombelico del Mondo - Jovanotti
20.Your Smile - CL en MT
21.How I Want To Deserve You - Bette Midler
22.California Love - 2Pac feat. Dr Dre
23.X-Files - Mark Snow
24.Cover Me - Björk
25.Weak - Skunk Anansie

Tip van de week Tina Turner - Silent Wings
(volledige lijst in authentieke spelling)

Deze week een heel saaie lijst, waarin zo goed als niks is veranderd. Het weer zal wel goed zijn geweest. Bovendien, juni '96.. Misschien was het EK begonnen? Jazeker. Nederland speelde haar eerste wedstrijd op de dag van de "publicatie" van deze lijst. Een zwakke 0-0 tegen Schotland, met een onbestrafte handsbal van een Schot op de doellijn..
Nieuwe binnenkomer U96 is vooral bekend van het geweldige Club Bizarre. Ik moet altijd denken aan een B-film die ik ooit bij een vriend zag, vlak nadat we onder andere de clip van Club Bizarre hadden zitten kijken. In de afgezaagde actiefilm staat me naast explosies in de sneeuw vooral nog een scène voor de geest waarin een crimineel zijn maatje (een vrouw) met een kruisboog euthanaseert, nadat ze dodelijk getroffen is. Geen flauw idee hoe de film heette.
Wat is dat voor raar taalspelletje op 14? Ik verveelde me kennelijk ook toen al een beetje die week.
Over nummer 8 en 7 wil ik het later nog hebben, als ze hogere posities hebben bereikt.
Blijft over dat dit wederom een week is vol Charly Lownoise en Mental Theo liedjes. Ze moeten toentertijd echt mijn grote helden zijn geweest, als ik de lijstjes de afgelopen weken bekijk. Toch jammer dat hun muziek de tand des tijds niet echt heeft doorstaan. Juist het nummer wat wel een zekere tijdloosheid heeft was al (ver?) voor het begin van de top 25 uitgebracht: Wonderfull days. Heeft ook wel even in de lijst gestaan. Zonde dat ik dat nummer niet op single bezit.
Mijn rockistische vriend was ooit op onduidelijke wijze aan een smak geld gekomen, iets wat hij al weken had aangekondigd. We zouden samen de stad ingaan en het geld flink laten rollen, waarbij hij - hoe galant - zelfs een cd single voor mij zou kopen.. Ik ben altijd slecht in het ontvangen van cadeaus, dus ik stond tot zijn grote ergernis ellenlang te dralen en te piekeren welk plaatje ik zou kopen. Uiteindelijk ging ik voor de afgeprijsde maxi-single van Fantasy World. Een van de mindere nummers van mijn favoriete happy hardcore duo, van een bijna kinderachtig niveau zelfs. Wat weer past bij het niveau van de bijbehorende, afschuwelijke videoclip, opgenomen in het Land van Ooit. Wat trouwens ook een ongelofelijk pauper pretpark is. (of was?) Vaste prik als schoolreisbestemming. Altijd op maandagen, zo lijkt het nu, wanneer het park helemaal leeg was en er geen "riddershows" werden gegeven. Was er eens een keer wél een riddershow, dan ging er prompt wat mis en raakte een ridder ernstig gewond. Daar was ik gelukkig niet bij aanwezig, dus kan het ook wel zo'n typisch basisschoolgerucht geweest zijn.
Together in Wonderland is een heel wat betere "CL en MT" kraker. Zachte melancholische elektronische strijkers en een droef toeterend bliepje zorgen voor een goede start. Daarna gaat al snel de razendsnelle happy hardcore modus aan. Ideaal om slow motion beelden van de Love Parade bij te tonen. Daarna duikt, elke keer toch weer verrassend, een zangeres met soul op.. Is het een sample? Forever now. Raving. (Bliep bliep bliep)
Klik.