vrijdag, februari 17, 2006

De Top 25 van..3 juni 1996

1.Ironic - Alanis Morrissette
2.Children of the Night - Nakatomi
3.Children -Robert Miles
4.Hand in Hand - Dune
5.Play Dead - Björk
6.Rainbow to the Stars - Dune ZOZ uitleg
7.De Eerste Keer - Maxine en Franklin Brown
8.Together in Wonderland - Charly L. - M. Theo
9.Music Instructor - Hymn
10.Get Down - De Backstreet Boys
11.Drill Instructor - Captain Jack
12.Happy Birthday - Technohead
13.They Don't Care About Us - Micheal Jackson
14.Your Smile - C. Lownoise en M. Theo
15.How I Want To Deserve You - Bette Midler
16.California Love - 2Pac feat. Dre
17.Spread Your Love - 2Unlimited
18.X Files - Mark Snow
19.Cover Me - Björk
20.Isobel - Björk
21.Wonderfull Days - CL en MT
22.It's Oh So Quit - Björk
23.Lombelico Del Mondo - Jovanotti
24.Weak - Skunk Anansia
25.Salvation - The Cranberries


Tip van de week Robert Miles - Fable
(volledige lijst in authentieke spelling)


Als ik vorige week nog vertel dat buitenaardse wezens nu niet bepaald mijn grootste vrienden waren, is het misschien wat vreemd dat we deze week het openingsdeuntje van the X-Files aantreffen. Dat was ook bepaald niet mijn serie. Ik denk dat ik in totaal 2 afleveringen, met tegenzin, bij een vriend heb gekeken. De ene ging over een op hol geslagen lift, de ander over een meisje op een schommel. Zij zal wel een alien geweest zijn. Ik hield het maar bij genieten van het deuntje, als liefhebber van cheesy keyboard muziek. Het klinkt ook wel een beetje als The Box van Orbital, ook zo'n spookachtig nummer, wat ik een keer in de uitverkoop kocht. Misschien niet in '96.. Alhoewel het toen wel verscheen.
Midler maakt nu toch een verrassend grote sprong in de lijst. Dit keer is de titel dus uiteindelijk toch nog (bijna!) goed gespeld, volgens Musicmeter moet er eigenlijk To Deserve You staan. Daar blijkt ook dat het nummer (in een album & een single remix) op een greatest hits cd staat, die in 1996 uitkwam. Dat verklaart wat. Ik lees ook dat het een liefdesliedje is, nee echt.. Dus misschien is er wel op geschuifeld. (Brabants voor slijpen..)
Ik heb het nummer opgezocht en vergeet die laatste zin maar. Het is een danstrack. En wat voor een! Vreselijk. Veel zwoel gefluister.. "I'd die for you.. Oooh" Brrr. De "album" versie kan er trouwens wel mee door. Lekker galmend.
Technohead is natuurlijk vooral bekend van de enorme happy hardcore hit I Wanne Be a Hippy. Net voordat dit nummer een succes werd overleed een van de groepsleden. Ik denk dat ik toentertijd altijd heb gedacht dat de zangeres dood was. Het nummer had toch vocalen verzorgd door een vrouw? Ik herinner me dat ik dit droeve nieuws in een blaadje in een winkel las. Ik was er best door aangedaan, want ik heb een erg groot hart. Een paar jaar daarvoor vond ik het ook al vreselijk dat René Klijn het loodje legde. Al vind de rockist in mij het tegenwoordig jammer dat Mr. Blue een cover bleek te wezen.
Om terug te komen op Technohead.. Nu merk ik dus dat het niet de zangeres was die stierf, maar een van de producers achter de band. Ik heb wel vaker dat soort berichten verkeerd gelezen, zo dacht ik ooit de overlijdensadvertentie van mijn basisschooljuf in de krant te zien!
Zou het hebben uitgemaakt als ik het wél goed had gelezen? Ik denk dat in de clip van I Wanna Be A Hippy waarschijnlijk wel een leuke vrouw te zien was.. Waarvan ik dan dus dacht dat zij.. etc.
"ZOZ uitleg" staat er achter de in de lijst teruggekeerde single van Dune. En wat lezen we op daar dan? "Dune was met DJ Paul Elstak in een rechtszaak aangegaan want DJ PE vond dat Rainbow to the Stars - de naam - teveel op Rainbow in the Sky leek. Daarom plaatsten wij die niet vorige week."
Het is niet te geloven..! Je zou toch zeggen dat iemand me dat wijs heeft gemaakt. Maar je weet het nooit misschien waren in die tijd plagiaatrechtszaken wel aan de orde van de dag. Dat irritant officiële toontje is ook erg flauw trouwens. Serieus werk, zo'n lijst samenstellen!
En dan is daar natuurlijk Ironic. De beste nummer 1 tot nu toe en een echte klassieker. Ik heb deze week weer wat aardige dingen over het nummer geleerd. Ten eerste was Alanis pas 21 toen het nummer verscheen. Respect. Ze had er toen al een carrière als popsterretje in Canada opzitten, maar dat wist ik, dankzij een begrijpend lezen tekst voor Engels..
Het intro van Ironic kan makkelijk in mijn top 10 van favoriete intro's aller tijden: hay yai ya.. En die akkoorden. Een simpele greep die een paar fretten opgeschoven wordt. Mijn favoriete muzikale truc. Het enige nadeel aan het liedje is misschien is het springerige grungy refrein. Als ik het vaak achter elkaar hoor gaat me dat vervelen. Gelukkig is daar al snel de break waarin de intro akkoorden weer terugkeren.
Maar er is altijd nog de videoclip die alle missertjes die het nummer muzikaal laat vallen weer goedmaakt. Een rijdende auto: bonuspunten. Winter: bonuspunten. Alanis met maffe vlechtjes en in felgekleurde truitjes: bonuspunten. Ik zou bijna aan Kate Winslet in Eternal Sunshine of the Spotless Mind gaan denken. De clip is van de hand van Stéphane Sednaoui en ineens is dat volkomen logisch. Net als Gondry namelijk een Fransman en ook deze Sednaoui maakte clips voor Björk en Kylie Minogue. Met die laatste had hij zelfs een relatie, wat Gondry jaloers zou maken. ("Kylie is de knapste vrouw met wie ik ook gewerkt heb")
De Alanis achter het stuur, in het bruine leren jasje en de rooie muts, doet me trouwens aan mijn moeder denken. (Ook bonuspunten?)
Tot slot zit er in Ironic nog een prachtig "tekst nooit goed verstaan" momentje in.. (En ik weet nu al dat ik de juiste tekst weer ga vergeten) Alanis zingt "It's like ten thousand spoons when all you need is a knife." Terwijl ik dacht en graag mag denken: "It's like ten thousand truths and all you need is a lie."
Aangezien iedereen Ironic al kent is hier de remix van To Deserve You: klik.