dinsdag, februari 21, 2006

De Week (van 21-02-06)

*Yes - The Yes Album
Ik luisterde naar de soundtrack van Almost Famous toen ik plotseling een een stelletje Sufjan Stevens-blokfluiten hoorde. Dat bleek I've Seen All Good People: Your Move van Yes te wezen. En tsja die ambitieuze arrangementen van Sufjan, dat is toch eigenlijk meer progrock dan ik zou willen toegeven. Dus het bijbehorende album opgezocht en het valt me reuze mee. Sufjan Stevens hoor ik alleen in het genoemde nummer, maar de Flaming Lips zitten links en rechts in de plaat.

*Soulseek Galore!
Eindelijk Soulseek weer in zijn volle glorie aan de praat. Probleempjes met de router e.d. Die dingen schijnen niet zo goed om te kunnen gaan met p2p programma's, als je ze niet op de juist manier afstelt. (Zie http://www.portforward.com/)
Vervolgens kreeg ik natuurlijk een aanval van verzamelwoede en zit ik hier met meer dan 20 recente albums.. Hopelijk zitten er een paar krenten bij.

*Everything Is Illuminated
*Fargo
Ik was al geen groot fan van het boek van Foer, maar de film is (natuurlijk?) nog wat minder. Boekverfilmingen.. Het blijft een riskante onderneming. De film focust logischerwijs op de makkelijkst verfilmbare lijn, die van Foer's zoektocht naar Trachimbrod. Vanzelfsprekend worden er ook nog wat zaken omgegooid, om het allemaal wat makkelijker te maken. Al met al zien we wat mooie plaatjes, horen we leuke Oekraïnse muziek en verder niks.
Fargo moet volgens IMDB gebruikers een meesterwerk van de Coen broertjes zijn. Ik vond er weinig aan. De acteurs zijn van naam en aangenaam, maar het verhaaltje is flinterdun. Aan het eind verzucht Frances McDormand waarom toch al die moeite (en een hoop doden) voor een paar dollars. En dat is precies het gevoel wat ik na de film had: what's the fuzz about?

4 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Fargo is inderdaad een meesterlijke film. In dit geval moet ik de bezoekers van IMDb gelijk geven. Ik ken geen andere film waar sneeuw zo pijn aan de ogen doet. Het verhaaltje mag misschien dun zijn, maar daar gaat het dan ook niet om, denk ik. Fargo is een akelig (en uitvergroot) portret van in het leven mislukte mensen met William H. Macy als middelpunt, zichzelf te gronde richtend door een combinatie van faalangst, hebzucht en dommigheid. Alle films van de Coen Brothers bevatten verknipte personages, bigger than life. Of je vindt het leuk of het gaat ergeren. Tot aan Intolerable Cruelty vond ik de Coens geweldig. Daarna laat hun werk ook mij koud.

Probeer anders nog hun film Barton Fink met John Turturro en John Goodman of vergelijk Fargo met tijd- en genregenoot A Simple Plan van Sam Raimi (meer plotgericht en nog meer hoofdpersonages die in de sneeuw verkeerde keuzes maken).

10:44 a.m.  
Blogger Ludo said...

oh ja A Simple Plan! Lang geleden rond oud & nieuw (de juiste tijd) gezien. Die vond ik wel errug goed. Psychologisch interessanter.

2:04 p.m.  
Blogger bas said...

rago, intolerable cruelty, the big lebowski: allemaal geniale coen-films.

ben ook erg benieuwd naar everything is illuminated. ik vind foers tweede boek erg fascinerend, hoewel ik er ook genoeg kanttekeningen bij kan zetten. het laat me in ieder geval denken, en dat is goed.

9:51 a.m.  
Blogger Ludo said...

op nieuwjaarsdag zei Foer in Wintergasten dat zijn 2e boek misschien door Michel Gondry zou worden verfilmd. Dat zou interessant zijn.

10:29 p.m.  

Een reactie posten

<< Home