vrijdag, maart 03, 2006

De Top 25 van..17 juni 1996

1.Ironic - Alanis Morrissete
2.Fable - Robert Miles
3.Believe in the Future - Criticall Mass
4.Get Down - Backstreet Boys
5.Hand in Hand - Dune
6.Children - Robert Miles
7.Children of the Night - Nakatomi
8.Heaven - U96
9.Macarena - Los del Rio
10.Fantasy World - Charly Lownoise en Mental T
11.Happy Birthday - Technohead
12.Music Instructor - Hymn
13.Together in Wonderland - C.L en M.T
14.De Eerste Keer - Maxine en Franklin B.
15.Fable (Message Radio) - Robert Miles
16.Lombelico del Mondo - Jovanotti
17.Sexy Eyes - Whigfield
18.Children - Air Miles
19.Oranje Is Oranje Blijft... - Peter Koelewijn
20.Celebrate The Love - Zhi-Vago
21.Endless Summer - Scooter
22.Mission Impossible - Adam Clayton en Larry Mulen
23.Firestarter - The Prodigy
24.Silent Wings - Tina Turner
25.Hava Naquila - Party Animals

Tip van de week Scooter - Rebell Yell
(volledige lijst in authentieke spelling)


Ik sprak een paar weken terug al over die 2 Deejays compilatie, gekocht op tape. Eigenlijk ben ik daar te vroeg over begonnen, want deze week zijn bijna alle nieuwe binnenkomers onderin de lijst afkomstig van die tape. De conclusie lijkt me helder.. Onder die nieuwkomers ook de charmante Whigfield. Ik dacht een Italiaanse met blonde krullen, maar ik heb deze week geleerd dat ze uit Denemarken komt. Er zat wel een Italiaanse productieteam achter, wat het een en ander verklaart. En wat betreft de blonde krullen, die kan ik ook niet meer terugvinden..
Sexy Eyes is een heel aanstekelijke discodeun, een absolute eurohouse classic. Ik vind het wel opvallend dat in vergelijking met hedendaagse zangeressen Whigfield een erg luide, toch wat lelijke stem heeft. Ik ga bijna verlangen naar een nieuwe versie van het lied door een van de hedendaagse fluisterzangeresjes. Toch jammer dat Whigfield in deze lijst een beetje in de onderste regionen zal blijven steken. Ik had graag een half weekje een foto van Whigfield bovenaan het stukje gezien. Maar we moeten ons aan de wetten van de lijst houden..!
Vorige week is het EK '96 al gememoreerd, deze week ook "fysiek" bewijs. De onvermijdelijke Peter Koelewijn, met een nummer dat gelukkig uit mijn herinnering is verdwenen. Benieuwd of we later nog Guus kom naar Huus in de lijst te zien krijgen, ik meen van niet.
En wie zien we tot mijn grote verbazing daar op 9 in de lijst? Los Del Rio. Dus toch. Een keiharde comeback. De Top 25 liep een paar weken terug even voor de troepen uit, maar nu het in heel het land een hit is, kan het ook hier aan zijn weg naar de top beginnen.
Dan wordt het nu toch tijd om het eens over de Backstreet Boys te hebben. Hun debuutsingle We've Got It Goin' On heeft in het begin van de Top 25 in de lijst gestaan. Debuutsingles van boybands zijn vaak zo slecht nog niet. Meestal up-tempo en redelijk enerverend. Ik kan me ook nog de min of meer geflopte boyband 5ive herinneren, die ook een aardige debuutsingle hadden: Slam Dunk Da Funk.
In mei werd Get Down, de aankomende 2e single van BSB, bijna non-stop op de radio gepromoot. Ook al, of juist omdat het een reclamespotje van een paar seconden was, klonk het geweldig. Dus toen het singletje dan eindelijk in de winkel lag kocht ik 'm prompt. Tot afgrijzen natuurlijk van mijn rockistische vriend, die voorspelbaar genoeg vond dat ik qua muzieksmaak niet dieper meer kon zakken. (En waarschijnlijk had hij gelijk) Vervolgens bleek het fragmentje van Get Down in de reclame natuurlijk een stuk beter te zijn dan de volle 4 minuten. Vandaar ook dat het nummer zich eigenlijk vrij langzaam znaar de top van de lijst heeft gewerkt. (Volgende week een nog iets hogere positie) Als ik het nummer niet zo enthousiast had verwacht én gekocht, was het nummer vast lager blijven steken. Maar nu moest ik het wel blijven supporten.
Een paar maanden later had mijn rockistische vriend me dan toch overtuigd. De Backstreet Boys zijn voor meisjes, voor zusjes bijvoorbeeld, dus ruilde ik het singletje met zijn jongere zusje voor Lipstick's "I am a Raver". Benieuwd of dat nummer nog in de top 25 verschijnt, op dat moment. Terzijde: de eerste keer in mijn leven dat ik met "internet" in aanraking kwam was bij diezelfde familie, terwijl het zusje naar plaatjes van de Backstreet Boys zocht! Tsja.. Bovendien is dit na die Babylon Zoo/Dune ruil weer een misser. Get Down is natuurlijk een heel stuk beter dan dat obligate rave-deuntje.
Een andere BSB anekdote die niet mag ontbreken is de volgende..
Op een Montessori basisschool zit men het grootste gedeelte van de tijd in groepjes aan tafeltjes. Ik zat een tijdje aan een tafel met een grote BSB-fan, totdat haar adoratie van de ene op de andere dag omsloeg in pure haat. Het was ook wel een beetje een wispelturig meisje. Zo komt het dat in mijn hele top 25 mapje, die ik natuurlijk elke week aan dat tafeltje samenstelde, achter elk nummer van deze heren een hoop schuttingtaal staat.. "Fack", "Rot op" etc. Behoorlijk hilarisch, maar daar bleef het niet bij. Op een bepaald moment kreeg iemand aan dat tafeltje het lumineuze idee om een nieuwe tekst op Get Down te schrijven. Een taak die ik natuurlijk enthousiast op me nam. (Het zou me niks verbazen als het sowieso mijn idee was..) Zo zat ik een hele namiddag naast de cd-speler met een hoop kleine kladblaadjes, tot daar een volledig nieuwe versie getiteld "Rot Op" opstond. Dat was echter pas stap 1, een handige jongen in de klas zei dat hij de oorspronkelijke vocalen wel uit de muziek kon verwijderen, met microfoon en cassettedek. Iets wat me nu onmogelijk lijkt, en dat bleek toen ook al. Maar voordat we daar achterkwamen hadden we met het hele "tafeltje", al weken in de pauzes op de tekst en het nummer staan oefenen. Totdat "de juffrouw" zich eindelijk begon af te vragen wát we dan in hemelsnaam in de pauze oefenden. (Daar waren we nooit helemaal duidelijk over geweest) Daar kwam ze via-via achter en toen was het uit met de pret..
Dan mag u nu, terwijl we naar Whigfield luisteren, proberen te bedenken wat er volgende week op 1 zal staan, als we zien dat nu de b-kant remix ook al de lijst heeft gehaald.
Klik.