vrijdag, maart 31, 2006

De Top 25 van..26 augustus 1996

1.Wannabe - Spice Girls
2.Coco Jamboo - Mr. President
3.Aquarius - Party Animals
4.Rave On - DJ Paul
5.Mirror of Love - 2 Brothers on the 4th Floor
6.I'm A Raver - Lipstick
7.Million Miles From Home - Dune
8.My Little Fantasy - 4Tune Fairytales
9.Mission Imposiblle - AC - LM
10.Dune Buggy - The Presidents of the Usa
11.Ready or Not - Fugees
12.Sweat - Inner Circle
13.Born Slippy '96 - Underworld
14.Nr Een - Ross en Iba
15.If I Ruled The World - Nas feat. Lauryn Hill
16.Hands in the Air - Music Instructor
17.Breakfast at Tiffanys - Deep Bleusome
18.Kaal of Kammen - Extince
19.Tha Crossroads - Bone Thugs 'n Harmony
20.We Are The World - Twenty 4 Seven
21.Peaches - The Presidents of the Uni.blabla
22.Macarena - Los del Rio
23.Soldier Soldier - Captain Jack
24.Fantasy World - Charly Lownoise en MT
25.Big Brother Is Watching You - Nance


Tip van de week No Doubt - Just a Girl
(volledige lijst in authentieke spelling)


Zo daar gaan we weer. Vorige week vergeten de Clip top 3 te vermelden. Nu is dat ook een beetje een overbodig lijstje, ik verveelde me zeker toen ik dat lijstje introduceerde. Allicht 3 nieuwe binnenkomers vorige week, zo net na de vakantie. Op 3 stond Wannabe, 2: Fu Gee La en 1: Tha Crossroads. Die laatste clip staat ook deze week weer op 1, enkel de nummer 3 is anders want daar vinden we nu We are the World van Twenty 4 Seven. Ik kan me niks meer van die die clip herinneren, maar Twenty 4 Seven was een erg op 2Unlimited lijkend dance-duo, waar Nance deel van uitmaakte. Hoe kan "Lingo" Nance dan nu ook solo in de lijst staan? Oh, ze was toentertijd al uit Twenty 4 Seven, dat eigenlijk verrassend genoeg nog een geslaagde comeback wist te maken met een nieuwe zangeres. Toch gewaagd een nummer met zo'n beroemde titel uit te brengen. Het nummer doet voornamelijk erg "hit op zijn Belgisch" aan en het is ook belachelijk snel.
De zomer van '96 was die van The Presidents of the USA. Peaches en Dune Buggy waren 2 nummers die op mijn verzamelvideoband stonden. Kennelijk vond ik Dune Buggy nog beter, al is dat nummer niet in mijn hoofd blijven hangen. Peaches is een semi-klassieker dat ook jaren later nog op van die half geslaagde rockcompilaties stond.
Tha Crossroads van Bone Thugs 'n Harmony had een videoclip die op mijn lijf geschreven was. Ik ben gek op (of erg gevoelig voor) sentimentele clips waarin hommage wordt betuigd aan de doden. Vooral als er ook nog gevoelige teksten als "See you at tha Crossroads" worden gezongen. En niet te vergeten een portie onweer op het eind. Kennelijk hadden de stoere gasten van B,T,'n, H een maatje in een of andere gangwar verloren want een wolk met een gezicht keek op hen neer. (Gangsta Teletubbies?) En de echte kenners wisten 't al. Het is geen oude bandmaat, lees ik vandaag, het was niemand minder dan Eazy-E. De jongens van Bone, Thugs waren "echt" stoer en ook al geen eendagsvlieg. Al was Crossroads wel hun grootste hit. Ze hebben jarenlang behoorlijk wat platen verkocht. Het eerbetoon van Eazy-E was ook niet voor niks want hij had ze getekend voor zijn label. Later kwam de klad erin en tegenwoordig zit er eentje in de cel en is weer een ander aan de drank. Toch is het allemaal niet voor niets geweest, want een nummer als Tha Crossroads klinkt nog steeds behoorlijk modern en hun rapstijl is later, tot hun frustratie, terwijl ze daar juist tevreden mee zouden moeten zijn, gekopieerd door Twista. Slow Jamz kun je inderdaad, qua stijl, eigenlijk wel Tha Crossroads van dit decennium noemen.
Een werkelijke eendagsvlieg was Deep Blue Something, die het voor elkaar kregen nog radicaler uit beeld te verdwijnen dan een Shawn Mullins. (Dat is wat later, denk ik) Ik kan niet eens een mp3 vinden van Breakfast at Tiffany's. Geeft niet, het refrein zit in mijn hoofd gebeiteld. Het is zo'n typisch MTV rockhitje, een beetje punky maar zeker niet te hard, het blijft melodieus. Over MTV en tegenhanger TMF gesproken, de onderste helft van de lijst wordt echt bevolkt door "serieuze" MTV toppers, terwijl de top 10 dan toch grotendeels weer uit eurhousedeuntjes bestaat, nummers die ik meer met TMF zou associëren. Benieuwd wanneer dit gaat veranderen. Hm, TMF zat waarschijnlijk op dat moment nog steeds niet op de kabel toen, moet ik nog eens uitzoeken.
2 van de 4 nieuwe binnenkomers mogen er echt wezen, waaronder Nas samen met het eerste solo-uitstapje van Lauryn Hill. Ik ben er vrij zeker van dat ik het nummer niet eens zo goed vond, maar de al vaker genoemde vriend had het nummer volledig geadopteerd. Aangezien ik zo'n lijstje altijd maakte met wat mensen om me heen, en ik natuurlijk iedereen tevreden hield, staat ie hier op 15. Overigens is het ook echt een goed nummer, als je het me nu vraagt. Ik ben niet goed in introquizjes, maar er wel vaak fan van, van intro's bedoel ik.. Het uitstekende intro van If I Ruled the World bijvoorbeeld, met Lauryn die hoeehoee zingt, subtiele percussie en belletjes en dan gescratch en here we go.
Born Slippy '96 was wel echt een van mijn favoriete nummers van dat moment. Jaren later, toen ik al lang geen singletjes meer kocht, kwam ik het singletje op een rommelmarkt (of braderie misschien wel) tegen voor 1 gulden. Toch niet gekocht, al had ik daar meteen spijt van. Born Slippy had ook een goed intro, sterker nog eigenlijk vond ik alleen het intro goed. Net zoals je in slechte raphitjes wacht op het gezongen refrein, zo wachtte ik bij Born Slippy tot het geniale themaatje weer terugkwam en de bonkende beats zwegen, al kun je redeneren dat de beats als een catharsis fungeren voor al die "emotie" in de tussenstukken. En een, toen zeker, onverstaanbare tekst, altijd een pluspunt om maar wat mee te brallen. "Bad boy, bad boy digital angel boy... she smiled at yooouu". En toch, die beats, ik blijf het een stijlbreuk vinden na zo'n fantastisch intro, waarin de hi-hats wél perfect passen.
Hoogste nieuwe binnenkomer is Dune met hun beste single en daarom komen we er later op terug..
In de top 10 verandert verder weinig, wat ik dan niet snap is waarom ik Wannabe nooit op single heb gekocht. Hier is het bewijs dat ik het een goed nummer vond, waarom het dan niet kopen? Waarom altijd excentrieke singletjes kopen!? Ik heb bijvoorbeeld ook ex-nummer 1 "Ironic" niet. Wel singles uit de top 40 kopen, maar "lekker puh" niet met de massa mee ofzo..
Ach ja.. Terug naar een nummer dat ik ook niet op single heb, maar dat is niet zo vreemd als het deze week op 19 blijft staan.. Klik.