donderdag, december 23, 2004

4. Jill Sobule - Underdog Victorious

Ik ben eigenlijk te verkouden om een stukje te typen. Ik was ook al verkouden toen ik de vorige 2 stukjes typte maar dat waren simpele overzichtjes. Bij plaat 4 in de lijst moet ik toch eigenlijk wel met een.. nou ja, wat beters komen.
Jill Sobule.. Er werd een oude, nu pas in Nederland verschenen, cd van haar gerecenseerd, dus ik startte mijn muziekdistributie programma. Ik vond 'm niet maar wel haar nieuwe plaat. Ah de moderne tijden! Verlate releasedata en importcd's zijn zo vorige eeuw.
Ik heb het gevoel dat ik sinds ik de plaat heb gehoord er overal al wat over geschreven heb. Maar goed nog 1 keer dan, Jill Sobule maakt zoete pop met ouderwetse fluwelen
melodieën, electronische geluidjes en een lolitastem. Heel af en toe klinkt het ook nog wat als Aimee Mann. Het lijkt een en al glazuur, maar dan blijken er nog de teksten te zijn die toch zeker een bitter laagje bevatten. Ik weet niet waar, maar de mooiste opmerking die ik ergens las was de volgende: (in parafrase) "Jill's muziek doet denken aan de am/fm pop uit de jaren zestig en zeventig. Ik was er in die jaren niet bij. Maar ik kan me er iets bij voorstellen. Burt Bacharach, the Beach Boys die hoek zeg maar. De klassieke popsongsmederij. Het is voor mij in elk geval de popplaat van dit jaar en daarmee heb ik wel genoeg gezegd voor vandaag.
P.s. Voor al die mensen die Bauer's Baueresque konden waarderen is dit ook een absolute aanrader.
Terzijde: (Ik hoorde dit jaar welgeteld 10 releases van eigen bodem. Baueresque staat in die top 10 op 4, achter respectievelijk Erik Vandenberge, At The Close Of Every Day en Solex)

Hoogtepunten:
*Freshman
*Jet Pack
*The Last Line
*Tel Aviv
*Joey
*Angel/Asshole
*Strawberry Gloss

1 Comments:

Blogger Ludo said...

Jawel. U gaat door voor de wasmasjien.
Clueless kwam dat uit.
Het was haar 1 minute of fame denk ik.

8:45 p.m.  

Een reactie posten

<< Home