donderdag, maart 03, 2005

Jandekdag: #0744

Ik was niet zo tevreden over de vorige Jandekdag. Het was allemaal een beetje op de automatische piloot geschreven. De week daarvoor dreigde dat ook al, maar toen kreeg ik op het laatste moment nog een "burst of inspiration". Maar goed, hoewel de schrijver altijd de hoofdschuldige is wil ik die arme Jandek ook een beetje verantwoordeljk stellen. Een paar weken terug zag ik erg op tegen de periode, die er schijnt te zijn, dat Jandek vrolijke noiseplaten begint te maken. Maar nu begin ik daar zowaar naar uit te zien. Tenslotte is Staring At The Cellophane, de plaat van vandaag, alweer de zesde op rij die in feite compleet identiek is aan al zijn 5 voorgangers. Is dat een beetje overdreven dan is hij nog altijd precies gelijk aan Living In A Moon So Blue, kijk alleen al naar de voorkantjes en je ziet het aankomen.
Aangezien ik bij deze plaat nog geen positieve luisterherinnering had, heb ik het moeilijk om er echt van te genieten. Om de vorige hing een fijne warme zomerherinnering, maar dit keer voelt het allemaal wat kil en koud aan. Niet voor niets gaat een van de nummers over Napoleon's veldtocht in Rusland. (Jandek noemt hem in de titel Nepoleon..)

Fall out a window, Napoleon
On your white horse
And with your sword
And your big hat
And half a right hand

Wat is er verder nog het memoreren waard? Misschien het hypnotisch repeterende Michael. Of het feit dat er instrumentale nummers op deze plaat staan. Hoewel, strict genomen is het er 1 instrumentaal nummer (This Is For You) en 1 zo goed als instrumentaaltje. (Basic Themes) In het laatste, zeer ruige nummer komt in het slot namelijk nog wat gezang voor: "paaadapedaaa". Ook nog het noemen waard is Rather Be Blind, een simpel bedwelmend nummer, met een Six And Six sfeertje.
Een typisch Jandek effect is waarschijnlijk dat ik nu het volgende op wil schrijven "de plaat stelt me teleur" en vervolgens wel de volgende week weer naar de volgende plaat uit ga zitten kijken. En dat niet alleen, dan denk ik ook allang weer redelijk positief over de plaat die de week ervoor aan de beurt is geweest. Zo gek is dat natuurlijk niet, de goede Jandek muziek bestaat tenslotte enkel in je eigen hoofd.

It was a minor theft
A small offense
So don’t get excited
Just settle down

2 Comments:

Blogger Ernst-Jan Hamel said...

Net voor het eerst wat nummers Jandek gedownload. Damn, welke drugs gebruikt die gast? Niks voor mij!
Ik zal wel een 'conservatieve' muziekbeluisteraar zijn...

12:24 p.m.  
Blogger Ludo said...

hehe.
op de Jandek mailing list zijn er altijd wel wat discussies gaande over het drugsgebruik van de man.

stoned lijkt hij meestal wel te zijn ja..

5:30 p.m.  

Een reactie posten

<< Home