dinsdag, februari 15, 2005

Studio Brussel

Beste programmaraad,
Ik lees vandaag in de krant dat het eigenlijk de bedoeling is om Studio Brussel van de kabel te gaan halen. Ik ben blij dat de krant er aandacht aan heeft besteedt, want ik heb de brief met de aankondiging kennelijk gemist en dit mag gewoon niet gebeuren! Ik weet dat mijn stem, wat ik ook probeer slechts 1 stem zal blijven maar niettemin wil ik een paar anekdotische redenen geven.
*Als je een schilder hebt ingehuurd om je huis een nieuw likje te geven wil hij natuurlijk ondertussen radio luisteren. Als zijn favoriete zender dan Studio Brussel blijkt te zijn schept dat meteen een band. Je weet dat je hier te maken hebt met een alternatieve muziekliefhebber en zodoende weet je dat de koffiepauzes gevuld kunnen worden met interessante gesprekken over gedeelde favoriete bands en bezochte concerten.
*Op zondagmiddag is er een programma op Studio Brussel waarin luisteraars een plaatje kunnen aanvragen. Het komt niet zelden voor dat er iemand belt met een duidelijk Brabants accent waarna er een gesprekje volgt met de presentator over het feit waarom deze Ollander dan toch naar een buitenlandse zender luistert. Antwoord: "Er is in Nederland geen zender die goede muziek laat horen, er is niks wat ook ook maar in de buurt komt van de kwaliteit van Studio Brussel".
*Mensen uit andere delen van Nederland zijn jaloers op de mensen in het zuiden die gewoon naar Studio Brussel kunnen luisteren via de radio en niet via het internet. Omgekeerd is er een soort van trots en tevredenheid. Gelukkig, ik woon in het zuiden van het land.
*De zondagavond zal voor mij nooit meer hetzelfde zijn als ik niet via mijn stereo naast het bed naar Studio Brussel kan luisteren. Het programma Duyster, dat binnenkort 5 jaar bestaat is het beste programma op de radio, punt. Onafhankelijke muziek die je anders nooit hoort wordt daar met smaak aan de luisteraar voorgesteld en leidt zo de week uit.
*Als zowel KinkFm als Studio Brussel van de kabel verdwijnen kan de alternatieve muziekliefhebber zijn radio de deur uitdoen. Het is plan om beide zenders te verwijderen is lachwekkend. Ik kan ermee leven dat 1 van de 2 zou verdwijnen en dat zou dan het toch wat amateuristische KinkFm moeten zijn. Al is dit een merkwaardige concessie aan de 18 Skyradio's + klonen die wel allemaal op de kabel plaats zitten in te nemen. Het is werkelijk om te huilen.

Conclusie,1 ding is zeker: Studio Brussel MOET blijven. Het maakt deel uit van mijn muziekliefde en ook van de identiteit van de luisteraars in het zuiden.

vriendelijke groet,
Ludo Maas