donderdag, februari 03, 2005

Jandekdag: #0740

Jandek doet geen moeite voor de altijd "moeilijke" tweede. Niks ervan, het is een kopie van plaat 1. De gebruikelijke succesformule dus. Wat de vraag oproept hoeveel succes hij eigenlijk heeft. Hoeveel exemplaren verkocht Jandek in die rare jaren zeventig? Er gaan verhalen rond dat hij zijn volledige oplages weggaf. Als je Jandek een briefje schreef kreeg je zo een doos vol lp's met een briefje terug "geef ze maar weg" en "I have to ship them out". Ik denk dat Jandek tegenwoordig toch wel wat verkoopt. Het internet heeft alle pretentieuze idioten die potentiële Jandekliefhebbers zouden kunnen zijn verenigd.Maar rijk zal hij er nog steeds niet van worden. Geeft niks, tegenwoordig schijnt de man met pensioen te zijn en had hij zelfs tijd een optreden te geven. Niet toevallig in de week dat de eerste documentaire over Jandek op dvd verscheen. Zie daar het bewijs dat de man ijdel is, zoals iedere artiest. (Deze laatste opmerking zou me wellicht duur komen staan op die beroemde Jandek mailinglist)
Dan wat over Six And Six.. De cover is legendarisch. Ik maakte tijdens mijn Ready For The House bespreking al de overigens gebruikelijke opmerking dat er een wat morbide sfeer over die plaat hangt. Welnu, het voorkantje voor Six And Six bewijst het, Jandek moet wel een crimineel zijn. Hij kan er in elk geval voor doorgaan. Leren jekker, kettinkje, duistere blik. De muziek is echter van de gebruikelijke snit en dus wat deze idioot betreft behoorlijk kalmerend. Kalmerend zolang hij zijn stem niet tot het uiterste pusht tenminste, wat op de dit album niet gebeurt.
Maar wacht eens even..

Thanks for all the thoughts
Came rolling in on feathered drums
I’ve been in jail before
Been let out too

Dus toch! Nou ja dus toch, dus toch.. Hij kan natuurlijk zingen wat hij wil, maar het is wel deze criminele pose die hij op Six And Six inneemt. Dit eerste tekstfragment kwam uit opener Feathered Drums. Prachtige titel en tekstregel dat Feathered Drums, mijn Engels is niet zodanig dat ik weet of het een standaarduitdrukking is dan wel een Jandekisme, ik had het nog nooit eerder gehoord in elk geval.

The country’s cleaner and
I’ve earned a fortune and
You don’t have to pay
Just settle back easy and
Make up your mind to stay

Nog maar een aanwijzing om deze plaat Jandek's gevangenisplaat te noemen.
Als je de lijst nummers van Six And Six bekijkt valt het oog meteen op I Knew You Would Leave. Ruim 10 minuten en daarmee duidelijk de hoofdmaaltijd van de plaat. Ook het eerste echt lange Jandek nummer, waar er nog velen van zullen volgen. Als je toch in 1 toonsoort en 1 akkoord speelt is die liedindeling inderdaad ergens wel wat overbodig. I Knew You Would Leave begint met zo'n typische catafoor. (Ik tel er zo snel 3 op deze plaat trouwens.) Ik denk overigens niet dat Jandek op dat moment al bedacht dat hij The rocks crumble later weer zou gaan gebruiken.
Jandek heeft een hang naar het mystieke en het mysterieuze. Can I See Your Clock is kort en heeft een tekst die eigenlijk in zijn geheel geciteerd zou moeten worden. Krijgt Jandek een gesproken brief van een hogere macht op een "phonograph"?

Now this one from the morning came to me
The piper in his high cloud sang to me
Listen, oh my brother, it’s time to rise
Thunder in the heavens of the sky
[...]
It’s playin’ on a phonograph
Now listen gently to the call
Riding on the waves that fall
And rise to reach the sun and you
You’re living in a moon so blue

Bedenk zelf een opmerking over die laatste regel.
Jandek is trouwelijk niet erg makkelijk te verstaan op deze plaat. Ik meen me te herinneren de vorige keer een opmerking over zijn duidelijke stem te hebben gemaakt. Ik trek die terug, hij zingt wel luid, maar zijn dictie laat dikwijls te wensen over. Slepend en mompelend, daarom is het makkelijker de teksten gewoon mee te lezen, dan valt er meer te genieten. Maar wie weet zorgt dat slepende dan toch weer voor dat druggy bedwelmende effect dat deze plaat heeft. Mijn favoriet is het vanzelfsprekend duistere Forgive Me, met veel knallende snaren en eerst een half pratende Jandek. (Nog meer dan gebruikelijk bedoel ik.)
Ik denk dat debuutplaat Ready For The House meer uitschieters heeft. Zowel in positieve als negatieve zin. Six And Six heeft beter gitaarspel en briljante teksten.
Maar wie is toch Mister Genry in Hilltop Serenade Part 2? (om over deel 1 te zwijgen..)

Walk along sing a song and pray
Mr. Genry on the label
Paint a picture of a fable
On a label a fable Mr. Genry

Ik bedenk me dat ik het Christelijke aspect van de plaat wat ben vergeten. You're The Best One is Jandek's ode aan God. "Jij bent de bergtop, de anderen op weg naar benee" Het lijkt wel gospel. En als een goede gelovige is er het besef van circulaire eindigheid. (Hoe valt dit eigenlijk te verenigen met het bestaan van de Hemel?) (Oh, die is misschien alleen bedoeld voor de Geest, het Stoffelijke is eindig.)

I observe that all collects dust here as everywhere
The most whited things fade and emerge to no color
Dust enters into all being
And man who came from dust, to dust shall he return

2 Comments:

Blogger rizzx said...

Ik krijg zin om alles te luisteren wat ik kan vinden. Maar raakt hij je? Of fascineert hij meer?

11:59 a.m.  
Blogger Ludo said...

Ik heb zijn hele oeuvre op mp3.. LudwA op Soulseek.. maar bijvoorbeeld een user die yer_mer heet heeft het ook.

Ik heb net via Velvetmusic.nl A Kingdom He Likes besteld. Zijn laatste. Met als boodschap aan de Velvet of ze wie weet ook wat andere (ongetwijfeld) betere releases van Jandek kunnen oppikken. We'll see. Het zal nog wel even duren voor 'ie binnen is want het is wel een import natuurlijk. 10 euro.. Valt mee. Jandek zelf heeft wel allerlei aanbiedingen, maar je kunt enkel met cheque betalen wat behoorlijk oploopt als je niet in Amerika woont.. Helaas.

Het fascineert me natuurlijk, maar of het goed is. Ik weet dat ik Naked In The Afternoon goed vind (van Ready For The House) van 0740, Six and Six weet ik het nog niet. Six and Six is bijna ambient vind ik. We zullen zien in de loop van dit "project".

p.s. Als je 1 Jandek plaat opzoekt.. Blue Corpse. Er doet een andere gitarist op mee, een behoorlijk goeie, daar staan een paar HELE goede nummers op. (die gitarist zingt de eerste paar tracks, daarna neemt Jandek het over.. nou ja, hear for yourself.. een aanrader)
Maar dat is catalogusnummer 0753 dus dat is hmm.. Mei voordat ik daar hier aan toe kom. :D

2:51 p.m.  

Een reactie posten

<< Home