dinsdag, oktober 25, 2005

De Week (van 25-10-05)

*I Am Kloot - Gods & Monsters
Een overbodige herkansing op cd. Normaal pel je iets af tot je bij de kern komt, wat me een positieve metafoor lijkt. Bij I Am Kloot is er echter eerder sprake van kwaliteitsschillen die eraf worden gepeld. Plaat 1: briljant, superieur geluidsbeeld. Plaat 2: redelijk, niet echt bijzonder. Plaat 3, die van deze week: bevat mislukte geluidsexperimenten en liedjes die zwakke herhalingen van het verleden zijn.

*Amusement Parks On Fire - Amusement Parks On Fire
*Broken Social Scene - Broken Social Scene
*Gravenhurst - Fires In Distant Buildings
*Minus The Bear - Menos El Oso

Met excuses dat ik al die releases op een hoop veeg.
Bij Amusement Parks On Fire gaan de gedachten inderdaad wel wat richting My Vitriol. Ik spot alleen geen hit als Always:Your Way. APoF doet het verbazingwekkend genoeg wel lekker op de achtergrond.
Broken Social Scene's nieuwe heeft met 7/4 en Fire Eye'd Boy wel een paar nummers gemaakt die met het beste van My Vitriol kunnen wedijveren. Feist is vanzelfsprekend ook van de partij en dat is fijn want ik hoor de zangeres ook liever in groepsverband dan solo. Ze slaakt schattige kreetjes in Windsurfing Nation, waarin ook nog een stoer rapgedeelte zit. Bij vlagen maakt de plaat een wat te losse indruk, maar op de beste momenten, zoals in Bandwitch, klinkt de muziek charmant rommelig en toch zeer geïnspireerd. Zeker weten de plaat van de week, maar wees gewaarschuwd zo'n goede muziekweek was dit niet.
Gravenhurst hoorden we dit jaar al als Bronnt Industries, een niet onaangename electronicatrip. Nu doet hij in postrock. Hoogtepunt is Down River een standaard postrockdeuntje dat voorspelbaarfijn van lome postrock Karate-style opschuift naar een lawaaiig einde.
Minus The Bear heeft een coole albumtitel. Het zou leuk zijn als ze al hun releases naar hun bandnaam vernoemden, in steeds een andere taal, natuurlijk. Typisch zo'n eerste divisie USA indie release. Zanger doet me heel sterk denken aan.. Echt zo'n week waar ik daar niet op kom. Of toch!* Geoff Farina van, wederom Karate. Echo's van Pinback en Death Cab For Cutie zijn ook aanwezig. Toch best leuk.
*Even later twijfelde ik alweer.