donderdag, oktober 27, 2005

Jandekdag: #0774

De eindstreep van dit project begint zo langzamerhand in zicht te raken. Het releaseschema van Jandek is ook weer niet zódanig hoog dat hij me meer dan een jaar voor kan blijven, al is 3 releases in 2005 nog aardig wat. Ook doet hij deze week weer een moedige poging in deze jacht door Khartoum (Jandek op de moslim-tour?) uit te brengen, maar daarover ter zijner tijd meer.
Plaat 0774: Shadow Of Leaves, was de reden dat ik Jandek ontdekte. Niet dat ik er tot gisteren een nummer van gehoord had. Ik las een recensie op Tiny Mix Tapes die mijn interesse wekte. Een loner die meer dan 30 maffe platen heeft uitgebracht, interessant.
Ondanks die recensie, die sprak over het feit dat elke Jandek release in weze hetzelfde is, ben ik blij dat ik niet als eerste Shadow Of Leaves heb beluisterd toentertijd, want het is nogal een matig werkje. Wat een pestkop, na elke goede release komt Jandek met een mindere.
Zo dacht ik vooraf nog: het valt toch wel mee met mijn vrees voor ultralange stukken in die 3e hedendaagse periode van zijn oeuvre. De nummers zijn wel wat langer geworden, maar albums met slechts 3 of 4 stukken kwamen niet al te vaak voor. Ziedaar, Shadow Of Leaves bevat inderdaad maar 3 tracks waaronder de titeltrack van 29 minuten. Hm, was er niet eerder ook al een 29 minuten durend epos?
Het lijkt me toch logisch dat Jandek op dezelfde bass als vorige "week" speelt. Toch klinkt het allemaal een stuk blikkeriger. Een beetje alsof je een elektrische gitaar rechtstreeks in je pc plugt. Heeft toch niet dat fijne wat gruizige zoemende geluid van een versterker. Ik mis het warmere organische geluid van The Gone Wait, dat klonk als een ouderwetse machine, ergens tussen industrieel en ambachtelijk in.
Probleem nummer 2 is dat Jandek zijn gevaarlijke wolvenpak weer heeft aangetrokken.
En dat is alles wat er deze week gezegd gaat worden.

I’m leading you here
Please take my bait
I want to eat you up and drink you down
I want you in me as I course through your body
I took your mind as I roamed about through you
I’m still here