dinsdag, november 01, 2005

De Week (van 01-11-05)

*The Kinks - The Very Best Of
*The Kinks - The Village Green Preservation Society
*The Kinks - Lola Vs. The Powerman & The Money-Go-Round, Pt. 1

Een week gevuld met the Kinks. Allereerst hoorde ik Waterloo Sunset, wat ik een schokkend goed Beatles-nummer vond. Tot het van the Kinks bleek te zijn. Vervolgens 2 reguliere albums opgezocht, die me beiden eigenlijk beter bevallen dan de Best Of die ik later in de week uit de bieb leende. "Aus der TV und Radiowerbung" stond op die biebceedee. Dus dat moest wel goed zijn! Nou de 1e van de 2 cd's is nog wel aardig, maar de 2e wordt grotendeels gevuld door matige jaren '80 meuk. Zal ik zelf deze 2 cd's op mijn kopietje maar terugbrengen tot 1 schijfje, wat meestal 3 mislukte cdr's kost voordat het lukt.
Uiteindelijk vond ik op The Village Green dan toch nog een nummer dat in de buurt van het magistrale Waterloo Sunset mag verkeren: All Of My Friends Were There. Het begint als een flauw hoempaliedje. De Kinks hebben sowieso heel wat tongue-in-cheek liedjes vol "humor" en ze komen er zowaar mee weg. Na dat hoempagedeelte komt er gelukkig een leuk bruggetje, en het refrein is fantastisch. Geweldig orgeltje ook.
All of my friends were there. Not just my friends, but their best friends too.
Dit stukje tekst zette me ook aan het denken. Ik bedacht een soort chatbox annex kunstproject. Iedereen kan zich aanmelden en mag dan zijn of haar beste vrienden (max. 2 of 3) uitnodigen. Vervolgens mag je pas in de chatbox als minstens 1 van je vrienden ook online is. Maar die heeft mogelijkerwijs weer 1 of 2 andere beste vrienden opgegeven en als die weer online zijn, worden ze in dezelfde chatbox gestopt. Zo ontstaan er honderden afzonderlijke boxjes, maar af en toe komt er iemand online die de verbindende keten is tussen 2 boxjes waar inmiddels ieder 20 mensen inzitten. Dan worden ze allemaal automatisch bij elkaar gegooid. De lol zou er dan iemand moeten zitten om deel uit te maken van de recordgroep met 1000 mensen, ofzo. Die zouden dan allemaal een eervolle vermelding zou krijgen op de voorpagina van de site. De grootste menselijke keten. Zoiets. Doet me eigenlijk aan Orkut denken waar je ook gewoon door ketens van "friends" kan klikken, maar goed!

*Her Space Holiday - The Past Presents The Future
Ik ben gek op pathetische antwoordapparaatboodschappen. Dat komt goed uit want er zijn 2 fijn depressieve boodschappen te horen op deze plaat. Zelf kreeg ik er een keer een paar van een bevriende Amerikaanse muzikant toegespeeld. Er was een experimentele kunstinstallatie op de lokale tv te zien geweest en de rednecks trokken het helemaal niet. "What the hell have you put on tonight! No wonder people are going crazy on this earth!" Hilarisch. Wat ik dan weer fijn kon samplen in een, overigens nooit uitgebracht, nummer.
Het mooiste aan deze release is de wankelheid ervan. De beats zijn amateuristisch, de melodietjes komisch en de zanger zingt vals. En bij elkaar heeft het toch wel wat. Ik heb er in elk geval een paar dagen met plezier naar geluisterd.

*16 Horsepower - Folklore
*Bloem De Ligny - Zink

Vrijdag besloot ik een nutteloze dag nutteloos te besteden door mijn cd-collectie op Musicmeter in te voeren. Enige voordeel was dat ik nog wat platen ontdekte die ik al een tijdje niet meer had gehoord.
Zo is Folklore nog fijner dan ik dacht. Goed uitgevoerde traditionals met van die lekker gevaarlijke gristelijke teksten.
En Bloem.. Mijn cdr is nauwelijks nog afspeelbaar, aangetast door stof en zon, maar tussen het ruizen en glitchen door was het leuk om nog eens terug te horen. Met de jaren heen zakt de ergernis over dit ongelofelijke plagiaatwerkje ook wel. Het heeft ook wel 'n zekere kwaliteit.

*Sufjan Stevens - Live In Paradiso, Amsterdam (Bootleg)
De Illinoisemakers zijn aan het einde van de tour gelukkig uitstekend in vorm, zelfs de drukkere liedjes komen prima uit de verf. Geweldig.

3 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Is de rest van the Village Green huppelpup dinges variety society ook zo goed als dat ene liedje? Of zit er ook van dat typisch jaren zestig vulsel tussen?

3:25 p.m.  
Blogger Ludo said...

nee in de verste verte niet.
Ik moet zelf erg aan The Coral denken. Als je dat leuk vind.. Is het wel een aardig plaatje.
Maar melancholisch zo goed als in All Of My.. wordt het nergens.
Ik zou 'm alleen in de uitverkoopbakken kopen.

9:21 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Mooi.
Ben ik gek op.
Uitverkoopbakken.
(Is ook de enige plek waar ik een ceedeetje van the Coral op zou pakken.)

7:08 a.m.  

Een reactie posten

<< Home