dinsdag, november 08, 2005

De Week (van 08-11-05)

*Death Cab for Cutie - Plans
Ik was eigenlijk van plan(..) een tijdje geen cd's meer bij de bieb te lenen die ik al had besproken. Toch liet ik vandaag, bijvoorbeeld Cripple Crow nog even staan, want daarover een oordeel vellen in 1 dag is me wat te gortig.
Plans blijft ook op cd een fijne sfeerplaat. Er duiken nu, door de hoge geluidskwaliteit waarschijnlijk, nog meer lo-fi omgevingsgeluiden op, dat is altijd even wennen. Zal wel lukken.

*Arvo Pärt - Triodion
(Christopher Bowers-Broadbent, Stephen Layton & Polyphony)
*Nikolaj Rimski-Korsakov - Sheherazade, Le Coq d'Or en Sadko

(Lenárd, Ondrej, Tsjecho-Slowaaks Symfonie Orkest Bratislava)
De bibliotheek is een interessant en rijk instituut, zo leerden wij op informatiewetenschap. Dat blijkt maar weer. Via Digileen.nl kun je vanaf vrijdag namelijk digitaal muziek lenen. Voorlopig enkel klassiek en jazz. Het zou mooi zijn als ook wereldmuziek daarbij kwam. Ik dacht te hebben gelezen dat het om 256 kbps mp3's ging. Wat ik hier op mijn bord heb liggen zijn echter beveiligde wma-files die het best beste met de Digileen-speler zijn af te spelen. Werkt allemaal prima hoor. Een ander punt wat ik in mijn enthousiasme ook wel verkeerd gelezen zal hebben, is het feit dat dit om een proef ging die 1 jaar gratis was. Nu zie ik op mijn schermpje dat ik 100 credits voor niks heb gekregen.. En daarvan zijn er nu met deze 2 releases al 15 op. Zou het daarna al dokken worden? We zullen zien.
Van Arvo Pärt heb ik lang geleden wel wat "dingetjes" gehoord. Het ging toen volgens mij om Fratres en Für Alina. Triodion is een koorwerk. Het maakt een zeer archaïsche indruk. Mijn moeder speelde ooit de vertelster in een voorstelling van een Renaissance-koor en daar heeft deze muziek toch wel wat van weg. Ook Howard Shore zal wel goed naar Pärt hebben geluisterd, Nunc Dimittis kan zo in de Lord of the Rings. Mijn favoriete nummer (stuk?) is My Heart's in the Highlands, een van de stukken waarop ook een orgel is te behoren. Bovendien is het koor verdwenen ten faveure van een solist, wat ook een aangename variatie is. Er ligt namelijk wel een zeker langdradigheid op de loer.
Ik ben 1 keer in mijn leven naar een orkest wezen kijken, wat toen onder andere de Sheherazade van Rimski-Korsakov speelde. De eerste paar luisterbeurten greep het me niet zo als toentertijd. De truc bleek echter om het volume goed omhoog te schroeven. Dan begint het meer indruk te maken.
Beide releases komen trouwens van Naxos. Is dit nu een goed en gerespecteerd label of is het meer een soort Kruidvat?
Als er iemand nog muziektips heeft, van werken die mogelijk op Digileen te vinden zijn, moeten zij zich melden natuurlijk!

*Mount Eerie - No Flashlight (Songs of the Fulfilled Night)
Gleed ondanks het aangename geluidsbeeld volkomen langs mij heen. De stem van Phil Elvrum deed me dit keer heel sterk aan Will Oldham denken. Ik heb ooit heel erg van The Moon gehouden, een track van The Glow pt. 2. Toen ik eindelijk de hele plaat had te pakken viel ook die al tegen. De context, de enorme discografie en vooral de idolate recensies van en over Elvrum maken meer indruk dan de muziek zelf. Deze laatste zin komt mij verdacht bekend voor.

*Randy Newman - Songbook Vol. 1
Het wordt tijd dat Randy eens met volume 2 komt. Een release uit 2003 tenslotte. Hij doet een geweldige greep uit zijn eigen oeuvre, dit alles in zijn uppie spelend op de piano. Held. (Baas?)