donderdag, november 10, 2005

Jandekdag: #0776

Net te vroeg is er juist nu op de Jandek mailing list een discussie (of thread) bezig waarin de leden hun top 10 van Jandek platen met elkaar delen. Daar zal ik pas aan het eind van dit project eens over na gaan denken. Tegelijkertijd moesten de deelnemers natuurlijk ook aangeven wat zij de minste plaat van Jandek vinden. En de eerste titels die werden genoemd waren.. The End of it All (vorige week) en The Door Behind (deze week). Reden: de "echte" Jandek-fan blijkt niet om te kunnen gaan met liefdesplaten.
Context en vooroordelen is een interessant aspect van recenseren, zoals iedereen weet. 2 interessante voorbeelden deze week. Dezelfde user die The End of It All en The Door Behind afbrandde noemde daarvoor als een van de redenen dat hij de teksten matig vond. (Jandek kan niet goed omgaan met geluk.. Liever misère) Nu vond ik de teksten op The End of it All prima te pruimen.. Maar dit keer op The Door Behind zijn ze toch minder. Of ben ik nu beter/scherper opgaan letten omdat dit nu eenmaal gezegd werd?
Een vergelijkbaar gevalletje van mogelijke vooringenomenheid. In deze periode van Jandek releases lijken "matig interessante" en "slechte" zich af te wisselen. Vorige week was ik best enthousiast, DUS is het deze week minder, om niet te zeggen slecht. Of is dat nu een self fulfilling prophecy en had het omgekeerd ook zo gewerkt.
Een ander punt is natuurlijk dat hele oeuvre van Jandek voornamelijk fascineert door de context, dus hij profiteert ook van dit soort gedachtekronkels.
Om terug te komen op de teksten, de teksten op The Door Behind zijn inderdaad concreter en een stuk minder poëtisch dan gebruikelijk. Het beste voorbeeld is Gate Strikes One, een nummer dat een high school feestje lijkt te beschrijven.

I found myself next to her
The other ones were giving me eyes
It seemed I liked all of them
They all went to talk together
When they came back they asked me if I liked her
And I said yes
Then she asked me if I liked her
I said yes I did
Her friends said bye bye, see you later
Then she took me by the hand


Het vervolg kunt u wel zo'n beetje raden.
Muzikaal gezien lijkt het allemaal wat op The End of it All hoewel de gitaar wat kouder klinkt. Dat rare warme geluidseffect van de vorige keer ontbreekt jammer genoeg. En de kwelende zang is er nog steeds en zal ook wel tot het einde der tijden blijven.

Are you married
Are you involved with another person
Do you live alone
I want to think about you
No one comes to my house
I take care of all the things
I need to kill those squirrels running around in the top of my head