vrijdag, april 28, 2006

De Top 25 van..24 september 1996

1.Mother Mother - Tracy Bonham
2.Just a Girl - No Doubt
3.Only Happy When It Rains - Garbage
4.Coco Jamboo - Mr. President
5.Million Miles From Home - Dune
6.Beutifal Goodbye - Amanda Marschal
7.Head Over Feet - Alannis Morrisette
8.Ready Or Not - Fugees
9.Wanna Be - Spice Girls
10.Boom Biddy Bye Bye - Cypres Hill feat. Fugees
11.Little Boy - Captain Jack
12.We Are The World - Twenty 4 Seven
13.Hands in the Air - Music Instructor
14.How Bizarre - OMC
15.Turn It Up and Down - Capella
16.Missing You - Tina Turner
17.Born Slipy 96 - Underworld
18.Ready or Not - The Source
19.Im' a Raver - Lipstick
20.Aquarius - Party Animals
21.Rave On - DJ Paul
22.Spinning That Wheel - George Micheal
23.De Zee - Trijntje Oosterhuis
24.Let's Make a Night to Remember - Bryan A.
25.Mission Imposibbble - Adam Clatyon & Larry M.


Tip van de week Captain Jack - Little Boy
(volledige lijst in authentieke spelling)


Eindelijk is de laatste week van het Mission Impossible thema aangebroken, het kan bijna niet anders dan dat hun 9 weken (sinds juni!) in de lijst een record zijn.
Lipstick staat er ook al een behoorlijke tijd in, maar nu zakt het nummer dan eindelijk als een baksteen. Weg met de happy hardcore, rock it is. Alhoewel, Captain Jack komt nieuw (en hoog) binnen. Little Boy is een dermate obscuur nummer dat ik 'm voorlopig nog niet te pakken heb. Volgende week, mits hij de top 10 weer haalt, een nieuwe poging.
Aha, daar is OMC de allerleukste eendagsvlieg uit de jaren '90. Ik heb het de afgelopen tijd toevalligerwijs al vaker over het nummer gehad, dus het lijkt me overbodig dat allemaal nog 'n keer te herhalen. Ik hoop dat ie op 1 komt, maar ik vrees van niet. Gezien de huidige voorkeuren..
Boom Biddy Bye Bye is de meest hilarische verrassing die ik tot nu toe in deze hele serie ben tegenkomen. Natuurlijk, ik herinner me nog wel dat ik verliefd was op een meisje dat, inderdaad, Biddy, heette. Maar het hele bestaan van dit nummer had ik verdrongen. Liefde zal ook de enige reden zijn geweest dat het nummer sowieso in de lijst is belandt. Cypress Hill was midden jaren '90 toch al over hun hoogtepunt heen? Hmm, mis denk ik. Ze zijn volgens Wikipedia pas eind jaren '90 en begin deze eeuw in de hitlijsten verschenen. Volgens mij klopt daar niks van. In elk geval was ik geen fan, niet van rap en niet van Cypress Hill. Ik moet mijn oogkleppen op hebben gehad want Boom Biddy Bye Bye kan toch maar é é n ding beteken, lijkt mij. Pats boem dood. Eens luisteren. As I pull the trigger/On my nine/Say goodnight nigger/Boom biddy bye bye. Aha.. Eh.. Eerlijk gezegd is het me nu nog steeds niet duidelijk of Biddy als naam bedoeld is. Eens verder googlen. Kijk, zo leer ik nog eens wat. Op een hiphop battle site lees ik hier dat "Biddy" engelse "slang" is. Voor rimpelige oude dametjes.. Geïllustreerd met een stukje rap concluderend in de kreet: "You rape old biddies." Oh well! Bij de "entry" staat feat. Fugees. Dat is half waar. Officieel is het een remix, al denk ik dat ik Wyclef Jean ook een versje hoor "spitten". Het origineel is trouwens veel leuker, waarin de beat gewoon vertrouwd stoffig is en de lekker nasale raps de nadruk krijgen.
Zoals ik al zei, mijn muzikale voorkeuren lijken wat te verschuiving richting rock. Kijk alleen al naar de tip. Nirvana's klassieker. Ik heb jarenlang gedacht dat Cobain in '96 een kogel door zijn hersens joeg. Die verwarring was niet vreemd want Smells Like Teen Spirit kreeg rond '96 massale airplay op MTV. Hoe zou dat toch gekomen zijn? Een reissue? Werd het toen pas een hit? Of nog een keer? Het nummer was tenslotte al 5 jaar uit. (Wat toch voor de onverwoestbaarheid ervan pleit)
En dan de top 7. Vijf keer girlpower rock. Laten we dit keer focussen op de meeeeegastip en nieuwe nummer 1 Tracy Bonham. Weer een nummer 1 die ik niet op single heb. Soms werd ik dan ook "fan" van nummers die ik nog maar nauwelijks 1 keer had gehoord. Mother Mother was zo'n nummer. Ik "adopteerde" het nummer, goed voor de coolheidsfactor, en katapulteerde het naar nummer 1..
Ik zag haar debuutplaat gisteren nog voor 7 euri bij de platenboer liggen, maar kon me er niet toe overhalen 'm mee te nemen. Als ie nou een eurootje of 2 had gekost. Bovendien had ik gisteren Mother, Mother weer 'ns gehoord, sinds jaren. En poeh, het is toch een soort lelijk, matig geslaagd, Alanis Morrisette grunge-nummertje. Hard/zacht en veel geschreeuw. Ze lijkt op recentere foto's ook wel een beetje op non-talent Ellen Ten Damme. Een viooltje heeft ze ook bij zich, maar die zit vrij ver naar achter in de mix. Het lijkt zo bijna een gimmick. De klassiek geschoolde violiste die een rockplaat maakt. Wie weet krijgt de viool op het album meer ruimte. Bonham is een vreemd soort eendagsvlieg. Ik meen dat ze een paar jaar terug nog op Pinkpop stond, waar het toch echt leek of ze nog steeds teerde op die ene hit.. En maffe pruiken. Zou ze de handstand kunnen? Ze zal ondertussen nog wel wat aardige platen hebben gemaakt. Dat moet toch wel. Mij zijn ze in elk geval niet opgevallen.
Als mp3'tje, wacht, het is een wma'tje, van de week terug naar Cypress Hill, l'originale. Klik.