vrijdag, mei 05, 2006

De Top 25 van..30 september 1996

1.Just a Girl - No Doubt
2.Mother Mother - Tracy Bonham
3.Only Happy When It Rains - Garbage
4.How Bizarre - OMC
5.Little Boy - Captain Jack
6.Boom Biddy Bye Bye - Cypres Hill Feat. Fugees
7.Coco Jamboo - Mr. President
8.Hardcore Feelings - Charly Lownoise en M. Theo
9.Million Miles From Home - Dune
10.Beutifal Goodbye - Amanda Marschall
11.Smells Like Teens Spirit - Nirvana
12.Head Over Feet - Alannis Morrisette
13.Ready or Not - The Fugees
14.Wannabe - Spice Girls
15.Some Body Also Lover - Total Touch
16.Turn It Up and Down - Capella
17.We are the World - Twenty 4 Seven
18.Hands in the Air - Music Instructor
19.Bom Digi Bom - Ice MC
2o.Stella Gemella - Eros Ramazotti
21.Woman - Neneh Cherry
22.Missing You - Tina Turner
23.Let's Make a Night to Remember - Bryan Adams
24.Bananana - Technohead
25.Born Slippy '96 - Underworld


Tip van de week U96 - Night To Remember
(volledige lijst in authentieke spelling)


Hoppa, 7 nieuwe binnenkomers. Dat is zeldzaam veel. 8 lijstjes geleden waren het er een keer 11, maar daarna was 6 heel lang het maximum.Het is vanaf de nieuwe tip U96 duidelijk dat de eurohouse liefde echt nog niet over is en een voorbeeld is de nieuwe Technohead. Een ietwat obscure single, enkel I Wanna Be a Hippy bereikte ooit de grote massa. Dat dacht ik tenminste, want nu ik Banana-na-na opzet komt het me toch zeer bekend voor. Het is een vreselijk slecht nummer, met het heeft wel duidelijk een novelty hit factor. Een Jamaicaans klinkende ragga toaster babbelt over de razendsnelle gabberbeat. Af en toe wordt hij, naar goed gebruik, ook maar even tot smurfenniveau getransformeerd. Het refreintje is heel aanstekelijk: Banana-na-na Ding Die Ding.. Techno! Ring Ding.. Everbody will dance and sing! Trouwens, ik kwam op Discogs een compilatie tegen met Popcore hits, waar dit nummer opstaat. Popcore.. Mooie naam voor het genre.
Ah, Neneh Cherry. Gevoelsmatig meer een icoon van eind jaren '80/begin jaren '90. Na het album Man, waar dit nummer opstond ging ze ook met pensioen geloof ik. Om op 40-jarige leeftijd oma te worden. Toe maar. Woman is eigenlijk een dermate grote klassieker dat ik dacht dat het een cover was. Neen. Het is na haar wel vaak gecoverd. Als de tekst niet zo feministisch was had het ook wel in een James Bond film gepast. Veel suspense.. Neneh die in de clip met een pistool gevaarlijke stunts uithaalt. Ofzo. Diep in mijn hersencellen zegt iets dat clip in een rokerig café werd opgenomen. Toch een lichte touch van gevaar.
Stelle Gemella heet eigenlijk Estrella Gemela. Tegenwoordig zap ik altijd als ik Eros Ramazotti op de radio hoor, destijds kennelijk niet. Toentertijd was mijn tolerantie voor liedjes in het Italiaans ook groter. Italiaans is tegenwoordig het nieuwe Frans. Ik ben redelijk genezen van mijn afkeur van het Frans, sinds Souad Massi's Passe Le Temps. Estrella Gemela sleept zich zuchtend voort naar het end. Tragisch slechte en luie gitaarsolo ook. Het enige wat me verbaast is de redelijk frisse klank van de synthesizers en beat. De eenvoud ervan zorgt er kennelijk voor dat het niet verouderd of clichématig klinkt. In sfeer verschilt het nummer eigenlijk niet eens zoveel van Neneh's Woman. Je kunt ze prima na elkaar draaien.
Afgaande op het hoesje van de Bom Digi Bom single (op Discogs) zou ook dit best eens een popcore liedje met een raga/jungle toaster kunnen wezen. Alleen heb ik het nummer nog niet te pakken. Wie weet volgende week..
Ik dacht altijd dat Trijntje de ArenA mocht toezingen nadat (!) ze groot was geworden met Total Touch (en die band dus al niet meer bestond). Mis. Total Touch's grootste hit moest nog komen; namelijk het deze week binnenkomende Somebody Else's Lover. Debuutsingle Touch Me There haalde de Top 25 niet eens, en in het echie ook de top 10 niet. Ik weet niet wat Somebody Else's Lover in deze lijst gaat doen, maar in de officiële lijsten haalde het nummer de top 3. Logisch want het is een slick en best lekker nummer.
Ik dacht niet dat ik nog terug zou moeten komen op Little Boy, maar het nummer heeft verbazingwekkend genoeg de top dus gehaald. Op zich wel zomerse muziek, maar ik weet niet of ik dit nummer met de ramen open door de straten wil doen schallen. Oh well. Even doorbijten. Dream on my little boy, go out and have some Fun! Oh.. Trouwens als dit toch een soort feitjesaflevering van de top 25 wordt.. Captain Jack is een, klaarblijkelijk, beroemde Indiaan. (Eerste verwijzing op Wikipedia) Hij is later verraden door zijn maten, wat het Amerikaanse de kans gaf 'm in te rekenen. Daarna werd ie opgehangen en na zijn dood onthoofd. De hitparade versie Captain Jack eindigde ook al zo onfortuinlijk. In Little Boy heeft hij al verdraaid weinig tekst en ruimte. Het lijkt bij vluchtige beluistering wel een continue herhaling van het refrein. (Als altijd door de zangeres gezongen)
Merk op dat OMC tegen mijn verwachting in een flinke sprong maakt. Een megastip zelfs..! Fijn.
Toen ik Mother Mother een paar keer had gehoord kwam ik erachter dat het nummer helemaal niet zo goed was, als ik op basis van die halve minuut op de radio altijd had gedacht. Snel een nieuwe nummer 1 dus. Het zal niet makkelijk zijn om in een band te zitten met een zangeres. Trekt nog meer dan een zanger alle aandacht naar zich toe. Een van de leukste aspecten van No Doubt is dat ze met dat soort beslommeringen ook gewoon en public "dealden". Nu is dat natuurlijk altijd handig qua aandacht, zodat de kassa rinkelt. Relaties binnen een band zijn ook altijd goed voor vuurwerk. No Doubt's enige muzikale prestatie van formaat kan worden toegeschreven aan een split-up. Toen haar relatie met bassist Tony Kanal eraan was maakte de band ineens een goede plaat: Tragic Kingdom. Overigens had de band voor die split-up al een zelfmoord van de toenmalige leadzanger overleefd.. Een ander aardig feitje is dat Gwen's broer Eric ooit ook deel uit maakte van de band, maar opstapte om aan een cartooncarrière te werken! Hij werkte mee aan de The Simpsons.
Dat is allemaal leuk en aardig maar what about the music? Nou.. Just a Girl is een leuk nummer, zeker, al ben ik niet helemaal overtuigd van de om een zuurstok zeurende vocalen van Gwen. De muziek is wel onverwoestbaar. Heerlijk intro. De ska van de eerste platen is dan al zo goed als helemaal overboord gehoord. Misschien juist in het intro nog het minst. Just a Girl is dan wel zeer aanstekelijk en goed nummer, het is uiteindelijk toch Gwen Stefani die de band maakt. Ze mag dan een Madonna look-a-like zijn, ze heeft toch duidelijk een guitig vrolijkmakend kiss my ass star-appeal. Daarom.. Klik.