zaterdag, september 09, 2006

Oma's Platenkast: The Best Of Abba

Verreweg de minst interessante lp uit de hele reeks, is deze Abba compilatie. Niet dat Abba echt slecht is, ofzo.. Maar het is de meest bekende naam uit de hele stapel. Er zijn nog wel een paar andere grote namen (John Denver, bijvoorbeeld) maar daar heb ik zelf nog nooit iets van gehoord.. En dat is bij Abba natuurlijk onvermijdelijk. Al komt er misschien inmiddels een generatie aan, die ouders heeft zonder hun LP's.. En ik weet niet of Abba de overstap naar het cd-tijdperk heeft overleefd. Wel voor de echte fans natuurlijk, maar toch.. Aan de andere kant, was er niet zo'n Abba musical?
Wat me, naast het feit dat Polydor al in 1974 bestond, opvalt aan deze lp, zijn de credits voor ene S. Anderson. Ik dacht altijd dat de 2 Benny's de muziek schrijven, zou 1 van de dames ook meeschrijven? En hoe moet de 2e dame zich dan gevoeld hebben. Nutteloos?
Mis, ik sla de OOR-encyclopedie open en lees dat S.(tig) Anderson de manager was. Zou hij zich werkelijk met de muziek bemoeit hebben, of ook graag wat royalties opstrijken? Na het lezen van het lemma in de encyclopedie wist ik ook dat deze compilatie er erg vroeg bij was. In 1974 stonden ze op het randje van de doorbraak, die snel zou komen. Daarom heet het zeker ook een "best of" in plaats van greatest hits. Nederland was er dan ook vroeg bij, na Japan een van de eerste landen waar Abba beroemd werd. Japan zo te lezen nog voor Zweden zelfs. In Zweden overleefden ze de voorronde van het songfestival niet met Ring Ring, maar in Nederland werd het gewoon een hit.
In feite is de compilatie zelfs als introductie bedoelt, denk ik.. Want Mama Mia, I Do (x5) en SOS werden, misschien wel dankzij de compilatie, in '75 een hit.
En dan de muziek.. Ik ben geen fan, ik hoor dan ook liever zangers, in plaats van de dunne stemmetjes van de 2 zangeressen.. Ik word op mijn wenken bediend met het hippie-lied People Need Love. (People need trust from the fellow man) MODULATIE: People need hoooope. Als er een man zingt (dit moet Benny zijn...) schuift de muziek ook fijn richting seventies progrock. Het is bijna geen ABBA meer, het is duidelijk een minder eigen geluid, toch zou ik ze liever een hele plaat zo horen.
In de meest andere nummers zijn de melodieën me simpelweg te vrolijk, te theatraal. Ik durf de muziek ook niet te hard te draaien, wat moeten de buren wel denken!.. Waterloo bijvoorbeeld, doet me denken aan die roze kat uit de Disney versie van Alice in Wonderland. Irritant. Dat pianootje.. Brr
Ik weet het, de Beach Boys hebben ook wel cheesy melodieën en teksten, vergelijkbaar met het Abba deuntje Nina, pretty Ballerina, maar zij kleurden dit alles genialer in met mooie samenzang.
Ik ben het wel eens met de smaak van het Nederlandse publiek, die een hit hoorden in Ring Ring. Het is het meest pittige nummer van al de hier aanwezige hits, met Jack Jersey thematiek. Oooh, ring ring.. Why don't you give me a call? Het afgezaagde akkoorden-schemaatje was me de eerste keer nog niet opgevallen.
Op kant 2 is SOS ook niet gek, muzikaal in elk geval origineler. Amusant is ook Hasta Mañana, dat, als we de thematiek van de reeks vasthouden, op de Mexicaanse compilatie kan. Zelfs muzikaal ontstijgt het een middelmatig deuntje van het "Onbekende Duo" niet. In het slotnummer So Long wordt er nog gedanst op ouderwetse Grease rock & roll, verrassend.
Nou, googlen op Abba lijkt me niet bepaald nodig, hè..