dinsdag, november 22, 2005

VPRO's Song van het Jaar

1. New Order - Krafty
2. Daft Punk - Robot Rock
3. Sufjan Stevens - Chicago
4. Death Cab For Cutie - Soul Meets Body
5. Matt Sweeney & Bonnie 'Prince' Billy - My Home Is The Sea


Jawel, het lijstjesseizoen is weer geopend. Als gebruikelijk kunnen we weer stemmen voor de Song van het Jaar. Ook jaarlijkse kost is het mopperen op de selectie die door de VPRO is gemaakt. Aangezien ik daar vorig jaar al over geschreven heb, zal ik het dit jaar tot 2 voorbeelden beperken.
Allereerst is daar Jamie Lidell. Hij maakt een vrij zwakke plaat met 1 supergoed nummer. Voor dat nummer werd ook een video gemaakt, dus ik had erop gerekend Multiply op 1 in mijn lijstje kunnen zetten.
Het andere voorbeeld is natuurlijk Sufjan. Eigenlijk is het feit dat we nu voor Chicago moeten kiezen niet de fout van de VPRO, Chicago is namelijk inderdaad op single uitgebracht. Het blijft zonde, ik vond het stiekem een van de zwakkere tracks op Illinois. Op de radio werd ook vaak John Wayne Gacy Jr. gedraaid. Helaas is die het niet geworden..
Uiteindelijk heb ik er dus het bovenstaande van gebakken. New Order stelde zeer zwaar teleur met hun nieuwe cd, maar Krafty kwam als enige wel dicht bij hun oude niveau. Krafty is het enige nummer uit deze hele top 5 dat een soort van "wat is muziek toch geweldig" magie oproept. Daarvoor overigens meer leunend op oude trucs en het verleden dan dat er in Krafty nu zoveel bijzonders gebeurd. Hoewel die gitaar in het laatste gedeelte!
Robot Rock was de adrenalinestoot van het jaar op ook al een teleurstellende plaat. RRRAAFHAAH!!
Krafty en Robot Rock zijn ook de hoogtepunten op de desbetreffende albums, wat ik een mooi toeval vind.
Over Chicago heb ik het al gehad.
Plaatjes 4 en 5 zijn een beetje vullers. Death Cab maakte een hele leuke plaat, Soul Meets Body kan er wel mee door. Het intro heeft wel wat. Ok, dat is een beetje erg zuinig..
Tot mijn eigen verbazing staat die rare kwibus van een Oldham dan op 5, vooral te danken aan het leuke gitaarwerk en het lekker luie gevoel dat My Home Is The Sea uitstraalt.