vrijdag, mei 12, 2006

De Top 25 van..7 oktober 1996

1.Just a Girl - No Doubt
2.How Bizarre - OMC
3.Little Boy - Captain Jack
4.Hardcore Feelings - Charly Lownoise en Mental Theo
5.Mother Mother - Tracy Bonham
6.Only Happy When It Rains - Garbage
7.Smells Like Teen Spirit - Nirvana
8.Pray - DJ Bobo
9.Seven Days in One Week - B.B.E
10.Boom Boom Biddy Bye - CypresHill
11.Coco Jamboo - Mr. President
12.Million Miles from Home - Dune
13.Il Volo - Zucherro Forniciari
14.Bananana - Technohead
15.Turn It Up and Down - Capella
16.a Night To Remember - U96
17.Bom Digi Bom - Ice MC
18.Stella Gemella - Eros Ramazotti
19.Woman - Neneh Cherry
20.Let's Make a Night to Remember - B. Adams
21.Beutifal Goodbye - Amanda Marschall
22.Missing You - Tina Turner
23.Head Over Feet - Alanis
24.We are the World - Twenty 4 Seven
25.Born Slippy '96 - Underworld


Tip van de week Phil Collins - Dance in to the Light
(volledige lijst in authentieke spelling)


Midden jaren '90 waren de echt grote hits voor Bryan Adams al iets uit het verleden. Het enige wat hij kon doen was de zaak een beetje consolideren. Dat lukte heel aardig met het album 18 Til I Die, waar hij de Zuid-Afrikaanse topproducer Mutt Lange voor inhuurde. In de categorie nutteloze feitjes: Mutt is inmiddels al meer dan 10 jaar met Shania Twain getrouwd.
Vooral de titelsong van 18 Til I Die deed het nog aardig in de hitlijsten, iets wat niet gold voor het nummer wat we hier op nummer 20 aantreffen: Let's Make a Night to Remember. Niet zo vreemd want het nummer is veel te lang voor een single met zijn dikke 6 minuten. Wie weet is er een radio-edit van gemaakt, maar de single bleef (toch nog) in de tipparade steken. Het album 18 Til I Die bracht wat bluesinvloeden in de muziek van Adams, maar daar is in dit nummer niks van te merken. Het is een mid-tempo love-song. Vleesch nog vis, maar best aardig. Ik herinner me een half unplugged concert van Adams, waar dit nummer een veel betere vlammende uitvoering kreeg. Nu denk ik na 2 minuten toch, nog 4!? In deze vorm is het een aangenaam maar anoniem b-kantje.
Bom Digi Bom is onder die naam niet te vinden op de p2p programma's. Subtitel Think About The Way werkt wel.En ik ben er blij om, dit hitje werkt tenminste niet zoals het zodadelijk volgende Pray de indruk dat het zichzelf serieus neemt. Een zangeres zingt wat over feelings en dan BomdigidigidigiBomdigida! Gooi die old skool beat er maar in jongens. Japanese, German and Columbian etc. worden met een vet fout accent door de toaster de wereld in geslingerd. Heerlijk. Bij nader inzien ziet er ergens in die onverstaanbare reggae-praat nog een boodschap ook. Let the world unite, ofzo. (Think about the way that we live today)
Het was een goede periode voor Italianen in de hitparade. Niet alleen de eerder gesignaleerde Giavonotti en Ramzotti ook Zucherro Forniciari is terug. En dan heb ik de absolute topper en diva van de Italiaanse hitparade muziek nog niet in de lijst gezien. Laura Pausini. Il Volo vond ik zo goed dat ik het nummer zelfs op single aanschafte, wat me doet vermoeden dat we het nummer nog wel wat hoger in de lijst zullen zien.
Bij de naam B.B.E gaat er een positief vakje in mijn hersens open. Hehe. Volgens mij was het een bloedserieus dreamtrance nummer met een arty videoclip. De 12" bevat hippe remixen van Ferry Corsten en Rollo & Bliss, dus het moge duidelijk zijn dat we hier met een serieuze release te makken hebben. Het is een opvallend "minimal" nummer, de versie die ik nu hoor. Het bouwt zeker langzaam, naar nergens. Orchestra hits zijn altijd lelijk, maar in dit nummer wat verder uitstekende beats heeft valt het helemaal op. Een ander minpunt is de "oohooh" vocal sample, die toonsoorttechnisch ook wringt. (Van een vrouw, natuurlijk) Voelt ook als stijlkenmerk volkomen misplaatst. Een eenzaam synthje speelt.. Ja wat eigenlijk? Tingelingtingeling. Pauze. Tingeling. Curieus nummer. Wie weet werd het nummer in een opzwepende remix een hit, anders is mijn verbazing groot.
DJ Bobo, zegt me helemaal niks. Wat moet dit worden, evangelische trance? De gouden eurodance formule wordt ook hier gevolgd: een bizar zwakke rapper, de Zwitser Bobo zelf, spittend op een simpele dancebeat, afgewisseld door een gezongen refrein. Unique selling point: een koor. Zanger: Dreams of a new generation.. And we'll pray. Gospelkoor: PRAY! Komisch. Enigzins fundamentalistisch zelfs als de rapper commandeert: Stand up for the rules and pray! Bobo schijnt in de Duitstalige landen van Europa, nog steeds een superster te zijn, hij scoorde daar deze eeuw nog een enorme hit met Chihuahua, ik weet niet of dat iets met Paris Hilton van doen had. Waarschijnlijk niet want het liedje was oorspronkelijk voor een Coca-Cola campagne bedoeld .
Lownoise en Theo zullen volgende week aan bod komen.
De laatste verstokte Captain Jack fan, dat moet ik geweest zijn. Een top 3 notering.. Poeh.
Gelukkig tegenwicht van How Bizarre.
Om het plaatje, praatje en eh.. Plaatje compleet te maken, Bobo: Klik.