vrijdag, juni 02, 2006

De Top 25 van..4 november 1996

1.The Box (mix) - Orbital
2.Hardcore Feelings - Charly Lownoise en Mental Theo
3.Fade To Gray - Mark'Oh
4.Hardcore Feelings (Just a Joke mix) - C.L en M.T
5.Allelujah - Zucherro Forniciari
6.The Box - Orbital
7.Smiling - 'T Spoon
8.One en One - Robert Miles feat Maria Naylor
9.Se a Vida e - The Petschop Boys
10.Say You Be There - Spice Girls
11.Days Of Our Livez - Bone Thugs 'N Harmony
12.Another One Bits To Dust - Captain Jack
13.Il Volo - Zucherro Forniciari
14.Can We Kick It - World of Orange
15.Dance Into The Light
16.Spring - RMB
17.Im Raving - Scooter
18.This Is Your Night - Amber
19.My Kingdom - Future Sound Of London
20.You Never Walk Alone - Liverpool FC
21.1st Of Tha Month - Bone Thugs 'N Harmony
22.Pray - DJ Bobo
23.Mother Mother - Tracy Bonham
24.Raak - De Kast
25.If Its Makes You Happy - Sheryl Crow


Tip van de week U96 - Venus In Chains
(volledige lijst in authentieke spelling)


Tsja, eigenlijk had ik dus deze week met mijn praatje over Orbital's The Box moeten komen. Bovendien is Tattva, wat ik tot deze week had bewaard, verdwenen. En dat terwijl ik alle maxi-singles van Kula Shaker in bezit heb. Misschien pas een paar maanden later gekocht. Zullen ze dan wel in de lijst verschijnen. (Overigens heeft Kula Shaker, net als Paul Elstak, een ietwat dubieus "nazi"-verleden. Maar dat wist ik toen niet. Neem ik aan.)
De volgende keer dat ik 'n een 2e hands platenzaak belandt, moet ik echt even op zoek naar Sheryl Crow's debuutalbum Tuesday Night Music Club. Is vast wel voor 'n prikkie te vinden. Als alle nummers zo goed zijn als All I Wanna Do is het een jaren '90 meesterwerkje. In 1996 had Crow gebroken met diezelfde Music Club. Ze begon sterallures te vertonen en blufte in tv-programma's dat zei zo'n beetje het hele debuutalbum had geschreven. De dinsdagse muziekclub was not amused. Maar zij hadden pech, en met uitzondering van Bill Bottrell werden ze allemaal de deur gewezen. Het 2e album verkocht, allicht, minder. Dat kwam ook omdat Crow zo commercieel onhandig was om Wal-Mart te beledigen. ("Watch out sister, watch out brother, watch our children while they kill each other with a gun they bought at Wal-Mart discount stores")
If It(s..) Makes You Happy was de eerste single van dit album en een grandioos succes. Eens luisteren dan, want in tegenstelling tot All I Wanna Do is de melodie van dit nummer niet in mijn hoofd blijven hangen. Nou, dat valt best mee. Het refrein komt me toch bekend voor. Het is duidelijk dat Crow voor een wat ruiger imago "ging" (zie het plaatje) en ze komt daar nog behoorlijk geloofwaardig mee weg. De gitaren zijn slepend, het nummer is foutloos (maar niet levenloos) ingespeeld en de solo op het eind is ook van een oldschool kwaliteit. Het belangrijkste is natuurlijk dat Crow's stem helemaal niet onaardig is, ook niet als ze wat ruwer moet zingen. Wat dus best lukt.
Ineens zijn daar 2 nieuwe Bone, Thugs nummers. 1st of tha Month stond samen met Crossroads op het succesalbum E 1999 Eternal, maar waar die andere vandaan komt is me onduidelijk. Alles is op te zoeken. En Days of Our Livez blijkt een single die uitkwam ter gelegenheid van de film Set It Off. Dat verklaart waarom het nummer niet op een van hun reguliere albums is te vinden. (En ook waarom er 2 Bone singles tegelijk waren)
Set It Off is trouwens een film met Queen Latifah over een bankoverval. (6.3 op Imdb)
Days of Our Livez is een chaotisch nummer, met ongelofelijk zwakke drumgeluiden en ontzettende cheesy synth-tinkelingen. De vocalen zwemmen ergens op de achtergrond. Eerst wordt er wat close harmony gezongen en daarna min of meer gerapt. Nee, stelt weinig voor. First of the Month start met het geluid van krekels en een kraaiende haan! Dit zit allemaal wat beter in elkaar, met een drama suggererende beats. Ook zijn de synths dit keer wel goed. (Baueresque zelfs) De lyrics draaien om weed en het gebruikelijke hustlin' voor geld. (Om de huur op de vijftiende te kunnen betalen, ofzo) Het refrein declameert "Wake Up, Wake Up!". Redelijk nummer, alleen jammer dat het vijf minuten moet duren. Zeker om de hele crew een verse te kunnen laten spitten. Wel bonuspunten voor het koortje dat op het laatst subtiel op de achtergrond opduikt.
Kijk dat is een maffe verrassing. FSOL wordt me ongeveer maandelijks aangeraden door mensen in "electronische muziek" kringen. Ze zullen dus wel erg invloedrijk en goed zijn. My Kingdom was een single van het Dead Cities album en gebruikt singles uit Vangelis' muziek voor Blade Runner en Morricone's Once Upon A Time In America. (Lees ik ook maar)
Voorlopig is het nummer nog een rommeltje met atmosferische synths en een beat die ratelt en maar niet op gang wil komen. Eens zien of we nog losgaan. Zou er een single-edit/remix hebben bestaan? Ik luister nu al 4 minuten naar een sfeervol doch redelijk amateuristisch aandoend bij elkaar gegooide geluidseffecten. En die samples hebben ik ook nog niet gespot. Wel een lelijk blikkerig basgeluid. Er duikt nu wel een interessant stekelig gitaargeluid. Maar nog steeds is er in feite niks gebeurd. (Let wel, ik probeer te luisteren met de oren van de 11-jarige die van happy hardcore houdt)
De zoveelste Captain Jack single is een cover van Queen. (En Bowie, geloof ik) Volgende week komen we nog een Queen cover tegen. En die is een stuk interessanter. (Qua succes in de lijst, althans)
De Petschop(!) Boys dan. Kijk, dat begint nog 'ns leuk. Zuidelijke drums die Simply Red zou kunnen samplen. En dankzij schetterende trompetjes een heerlijk zonnig sfeertje. Jammer dat de zon hier net weer achter de wolken verdwijnt. Een poging tot een zomerhit? (Inclusief een beetje Spaans, het album waar dit nummer opstond heette niet voor niets Bilingual) Se A Vida É.. Hm, zo is het leven? "Life is much more simpler when you're young". Zou dat waar zijn? "Throw those skeletons out of your closet, and come outside." Ok, daar zit wat in. Het nummer zit aardig in elkaar, met een prima instrumentatie, het orgeltje was ik nog vergeten te noemen, maar het mist wel een magische touch die het helemaal afmaakt. Misschien was een break een goed idee geweest. Bovendien merk ik dat zanger Neil Tennant niet echt een snaar raakt vandaag.
Gelukkig, toch nog wat eurodance met T-Spoon. Dit nummer staat ook wel bekend als Keep On Smiling. Ik merk ineens de overeenkomst op van dit soort zomerse eurodance met de punkpop van de Travoltas! Qua opbouw is het nummer goed te vergelijken met het gehele oeuvre van CL en MT. Zachte melodische stukken worden afgewisseld met botte verandering, waar de hardcore beat stuitert. Na een tijdje worden die 2 dingen dan bij elkaar gebracht, en dan is daar natuurlijk de zwakke rapper, die in een Eurodance-duo als T-Spoon nu eenmaal vereist is. (Een van de voordelen van CL en MT is het ontbreken van zo'n knakker)
Laten we daarom maar terugkeren naar het zomerse leven met de jongens van de dierenwinkel (of is "pet" slang voor iets anders, dubieus?): Klik.