zondag, november 26, 2006

Oma's Platenkast: Best Bee Gees

Ik krijg een beetje hetzelfde gevoel als bij die dubbel-plaat van Julio Iglesias.. 2 platen van de Bee Gees.. Hoe houd ik dat vol? Aan de andere kant, als er een nummer uit die bekende film op de radio langskomt is dat geen straf om naar te luisteren. Was die film al uit toen deze compilatie verscheen?
De voorkant is weer geweldig. Ik dacht dat de Bee Gees hip en modegevoelig waren, maar hier zien ze er nogal knullig uit. Links staat een Gibb broertje te doen alsof hij keyboard speelt.. Op de grote gele B van Best. Dan zijn er nog 2 zingende broertjes, met wederom van die vibrator-microfoons, net als het Duo Onbekend. (Een van de redenen dat dit wel een vroege compilatie zal zijn) Het middelste broertje heeft een vinger in de lucht gestoken alsof hij iets aan de juf wil vragen. Het rechtse broertje is de enige die wat op een popster lijkt.. Zijn haar zit goed, de huid gebruind en strak in een Italiaans pak. Binnenin scan ik de tracklist door en vind geen Saturday Night Fever. Een jaartal van verschijning is ook niet te vinden. Wel dat het inderdaad allemaal Gibbs zijn. (B, R en M) Een paar achtergrond-muzikanten mogen ook op de foto. Helaas geen liner notes.. Tijd voor de muziek dan maar.
Good morning, mr. Sunshine! You brighten up my day. De pianopartij klinkt helemaal niet zo vrolijk. Een groot orkest. Aardige samenzang.. (Nou ja daar stonden ze om bekend natuurlijk) Woah, wat is dit? Een krakende beat. Lonely days, lonely nights. Het lijken de Kinks of de Beatles wel. De muziek wordt steeds luider. Die klepperende beat.. Is echt bizar. Wat een vreemd fragmentarisch nummer. Nu ook nog wat psychedelische echo.. Toe maar. Glaasje Rivella erbij.
Bury Me Down By The River is ook al verrassend anders. Een gospel-koor.. Everybody sing, commandeert een van de trillende Gibb, die doet alsof hij de partij uit zijn tenen haalt. Set me freee-e-e-e-e-e!
Kijk, New York Mining Distaster 1941, dat vind ik nou 'ns een interessante titel. In the event of something happening to me.. Have you seen my wife Mr. Jones? Do I keep straining my ears to hear a sound.. Maybe someone is digging underground? Vreemde harmonieën.
Saved by the Bell.. Zou R. Gibb die uitdrukking als eerste hebben bedacht? I Cry for you zingt hij met een dun stemmetje. Expres, want in het refrein galmt hij als een opera-ster. De beat resoneert scherp alsof deze uit een Casio komt. De ouderdom heeft de plaat aangevreten waardoor het orkest schel schettert. Saved by the bell, on your own carrousel. De andere Gibbs zingen "nahaaa" als in die bombastische Vangelis-hit. En voor je 't weet is er alweer een fade-out.Ik zou bijna denken dat dit Bee Gees-imitators zijn.
Where is the light, that would play in my streets? Beng, beng, nu klinkt de piano als een slechte midi-preset. De drums roffelen.. The spicks and specks are the girls on my mind. De akkoorden schieten heen en weer. Het koortje klinkt weer alsof er een vliegtuig langskomt. Het zal allemaal wel aan de staat van deze lp liggen. Geloof het of niet, als de piano maar blijft doordrammen en er een krakende trompetsolo overkomt lijkt het nummer wel van de Velvet Underground.
Ik ga maar 'ns in de popencyclopedie kijken of dit hits waren? Dat kan toch niet? Jawel.. World was een nummer 1 tijdens Kerstmis '67. De encyclopedie zegt: [op hun eerste album] "introduceren de Beegees hun vrij unieke synthese van vlijmscherpe vocalen en symfonisch getinte popbegeleiding." Ik zat helemaal op het verkeerde spoor, door die gladde Discosound te verwachten. Dat is (pas) 11 jaar later..
Er zal (veel) stof op de naald hebben gezeten gisteren.. Kennelijk vanzelf weggewaaid, want toen ik kant 1 later opnieuw draaide was het "distortie" gehalte, zeker met de helft afgenomen.. Dus toch softe Beatleske pop.
De staat van verwarring werd op kant 2 alleen maar groter.. Nadat ik aan het slot bij Words erachter kwam dat kant 2, kant 3 is.. Eh.. De tracklist op de hoes is volledig in de war. (En niet ik! Grr!) Low-budget releases.. Ik dacht al, wat vreemd dat nergens de titels worden gezongen.. In The Morning was trouwens wel een heel fijn minimalistisch liedje met een ontzettend kalm gitaargeluid. Heeft Mathilde Santing dat niet ooit gecoverd?
Eens zien.. Wat nu? De 2e plaat dan maar 'ns pakken.. En naar de juiste verkeerde tracklist kijken!
Ah een kerstliedje.. Belletjes, sentimentele strijkers. Oh my heart just won't believe that you've left me, zingt een Gibbje nogal ongeïnteresseerd. Don't forgeeet to remeeember. De melodielijnen hebben wat weg van de Beach Boys, op de vorige lp ook al.. Waarom doet het me dan niks? Zal wel aan mij liggen.
Goede titels hebben ze wel.. Wat te denken van Craise Fintron Kirk Royal Academy of Arts. Zeker bedacht toen de Beatles met Sgt. Pepper kwamen. Typisch piano'tje. Ah, een Gibb die door een stoer effectje zingt. Origineel! Toch wel een mooi soort Eels-melancholie. (Zong ook eens door de telefoon, nou ja dat was meer praten, in Susan's House)
Eels had Railroad Man.. De Bee Gees doen het zonder "man".. Dit is hét nummer. Mompelende vocalen, een gestreken gitaar. I've been here too long. So happy, I'll get there on my own. Misschien helpt dat de non-Gibb B. Lawrie meeschreef. So I'm packing my bag and getting home. Juist! De mompelende vocalen in het intro doen me aan Harry Nilsson denken. Drums erbij.. I'll walk by the railroad anytime! Tell my brother and my sister, that everything's gone wrong. But I'm walking by that railroad till I'm home. Even later.. Still I served my time.. no use in crying. De avonturen van een bajesklant. Als de vocalen nou in het refrein nog net even wat beter waren.. Maar ze zijn er bijna. Fijne falsetzang als backing vocals. (Of iets snerpends in elk geval) Gelukkig, niet al die kanten voor niks geluisterd.
Meteen daarna naar de hel.. Of een heel duister gevaarlijk klooster.. Every Christian Lion Hearted Man Will Show You. Ja, wat dan? Misschien wordt dat gezongen in het bizar intro/outro (en tussengedeelte!) waar een boze monnik wat mompelt.
I'm lost in a daydream! Wie is Sebastian? Hij schreef het. Enig liedje zonder credits voor 'n Gibb. Is dit de beroemde versie of heeft iemand anders dit deuntje onsterfelijk gemaakt? Zou er nog iemand gaan fluiten? Ik wil het wel doen.. Nee hoor, niet nodig. Ahaa.. Toebidobaaa. Een liedje voor een hele slechte tekenfilm.. Met Velma en haar vriendjes. (Of gewoon een ander lijflied van Baloe de beer)
Tijd om af te ronden, heel kort nog de laatste plaatkant. I'm going back to Massachusetts.. Verveelt snel daar, want daarna wil het personage alweer naar San Francisco liften.
I got to tell you, I got the reasons.. Cause I'm the man for all seasons. Het heeft wat plaatkanten geduurd, maar nu zit ik erin. Helaas ontbreken me de woorden vandaag.. Zodra de muziek wat rustiger wordt, weg met die geforceerde Engelse "hipheid", gaat het niveau omhoog. Nog maar eens Railroad draaien dan..