donderdag, november 23, 2006

VPRO's Song van het Jaar

Ach ja.. Het is alweer november. Tijd voor de gebruikelijke verkiezing en bijbehorende "post" op The Gone Wait. Eerst 'ns kijken naar het lijstje van vorig jaar. Sweeney & Billy op 5. Hmm, nooit meer naar geluisterd. Verrek, zit er dit jaar weer een heel aardig Bonnie "Prince" Billy liedje in de lijst. Toch maar niet op stemmen. Death Cab For Cutie werkt niet al te snel, dus geen nieuwe plaat dit jaar. Misschien volgend jaar een nieuwe van The Postal Service, dat zou leuk zijn. (Ook al zou die dan wel weer tegenvallen) Sufjan Stevens' Chicago stond op 3. Toen "klikte" dat nummer nog niet. Dit jaar wel. Misschien dankzij de 3 (!) extra versies op de kliekjesplaat The Avalanche. Van die plaat koos de VPRO Dear. Mr. Supercomputer om op te stemmen. Nee, laat maar zitten, die koortjes heb ik wel even gehoord. (De titeltrack zou wel op mijn stem hebben kunnen rekenen) Daft Punk op 2 en New Order op 1.. New Order zou dit jaar nog een cd uitbrengen, omdat ze zoveel uitstekend (hmm..) materiaal hadden geschreven voor de bagger-plaat Waiting For The Sirens' Call. Gelukkig hebben ze dat niet gedaan.
Ok, ik heb de 200 liedjes van dit jaar teruggebracht tot 12. Oei, wat is dit moeilijk. Goed, In Our Last Tree van Motorpsycho niet omdat ze moeten worden gestraft voor het uitbrengen van een dubbel-plaat. Bovendien is het geen Serpentine.
Hot Chip's Boy From School is lekker om op de radio te horen.. Maar heb ik het zelf eigenlijk vaker dan 2 keer gedraaid?
Van Fink hadden ze All Cried Out moeten kiezen. (Ghostface viel al eerder af wegens het ontbreken van Big Girl of Back Like That)
Nou ja, ik moet niet, zoals gewoonlijk, te breedsprakig worden.. Nou ja, nog eentje dan.. Zo goed was het WK niet.. Weg met Wenn Es Passiert..!
Nou, dan kom ik toch wel op een verrassend lijstje.. (Al zeg ik het zelf)

1. Guillemots - Trains to Brazil
2. Midlake - Young Bride
3. The Veils - Advice For Young Mothers To Be
4. El Pino and the Volunteers - Heads Or Tails
5. The Killers - When You Were Young

The Killers verdienen lof voor hun poging The Boss weer hip te maken. De orgelbreak is meesterlijk. Had veel hoger gestaan als er niet zo'n vervelende "ringtone"/Coldplay-gitaarsolo inzat. Toch is When You Were Young de Robot Rock van dit jaar. (Een adrenaline-stoot)
Er "moet" ook wel iets Nederlands in. De beste Excelsior-plaat van het jaar. Niet origineel, volgend jaar zal ik het nummer vergeten zijn.. Maar toch Heads Or Tails is lekker en El Pino verdient de lof die Johan krijgt.
Misschien moet ik het huis uit.. Ik word wel wat oud.. Tot die tijd heeft mijn zuster me geindoctrineerd met de plaat van The Veils.. En het is ook wel een talentvolle jongen. A Birthday Present had nog een plaatsje hoger gestaan.
Het is wel duidelijk dat die plaat van Midlake tot mijn favorieten van dit jaar behoort. Young Brides. En die oriëntaalse viool in het intro blijft uiterst plezierig aan het album Poses van Rufus Wainwright herinneren.
En op 1 zowaar een Britse band. Check die theremin, de heerlijke blazers en vooral die schoolbel. Oog/oor voor detail, zo hoort het!