zaterdag, december 30, 2006

Een jaar vol films

En hier weer een post vol overbodige meningen. Gratis en voor niets. Het is lijstjestijd, dus heb ik maar 'ns bekeken welke films ik dit jaar zag. Hier de resultaten. Allereerst top "drietjes" van regisseurs waarvan ik 3 of meer films zag. (Ja, dit wordt een lange zit)

*Jim Jarmusch
Night On Earth
1. Night On Earth, 2. Coffee & Cigarettes, 3. Broken Flowers

*Gus van Sant
Elephant
1. Elephant, 2. Drugstore Cowboy, 3. Last Days
*Wes Anderson
rushmore
1. Rushmore, 2. Bottle Rocket, 3. Royal Tenenbaums
*Cameron Crowe
Almost Famous
1. Almost Famous, 2. Singles, 3. Elizabethtown

*Richard Linklater
dazed
1. Dazed and Confused, 2. Before Sunrise, 3. A Scanner Darkly

*Coen Bros
Hudsucker
1. The Hudsucker Proxy, 2. Barton Fink, 3. The Big Lebowski
*Todd Solondz
dollhouse
1. Welcome to the Dollhouse, 2. Palindromes, 3. Happiness
*Kim Ki-Duk
bow
1. The Bow, 2. Spring, Summer, Fall, Winter, 3. Bin-Jip

*Werner Herzog
grizzly
1. Grizzly Man, 2. Stroszek, 3. Cobra Verde

*Takeshi Kitano
Sonatine
1. Sonatine, 2. Hana-Bi, 3. Takeshis'
*Aki Kaurismäki
Shadows in Paradise
1. Shadows in Paradise, 2. Ariel, 3. Take Care of Your Scarf, Tatiana

*Woody Allen
bullets over broadway
1. Bullets Over Broadway, 2. Sweet and Lowdown, 3. Deconstructing Harry

*Robert Bresson
Mouchette
1. Mouchette, 2. Au Hasard Balthazar, 3. Pickpocket
*Steve Buscemi
Lonesome Jim
1. Lonesome Jim, 2. Trees Lounge, 3. Animal Factory

*Martin Scorsese
After
1.After Hours, 2. Taxi Driver, 3. The King of Comedy

*Sidney Lumet
dog
1. Dog Day Afternoon, 2. 12 Angry Men, 3. Serpico

*Alfred Hitchcock
rear
1. Rear Window, 2. Strangers on a Train, 3. Rope

*Ingmar Bergman
passion
1. The Passion of Anna, 2. Wild Strawberries, 3. Persona

*Stanley Kubrick
strangelove
1. Dr. Strangelove, 2. Killer's Kiss, 3. The Killing
*Michael Mann
collateral
1. Collateral, 2. Thief, 3. The Insider

*Terrence Malick
new world
1. The New World, 2. Badlands, 3. The Thin Red Line

*Roman Polanski
ten
1. Le Locataire, 2. Rosemary's Baby, 3. Chinatown
*Terry Gilliam
brazil
1. Brazil, 2. Twelve Monkeys, 3. The Fisher King

*Robert Altman
short cuts
1. Short Cuts, 2. The Long Goodbye, 3. Gosford Park
*David Lynch
blue velvet
1. Blue Velvet, 2. Mulholland Drive, 3. Wild at Heart
Excuses voor de schots en scheve plaatjes. Hopelijk heeft u als lezer nog een filmpje erbij opgemerkt die u nog eens (opnieuw) moet zien. Alle nummers 1 zijn in elk geval warm aanbevolen, met uitzondering misschien van The New World. (Maar ja, ik had nu eenmaal 3 films van Malick gezien) De 3 slechtste films waren overigens Along Came Polly, met een zweterig basketballende PS Hoffman, Kids Return, een ontzettend slecht werkje van Beat Takeshi en The Perfect Score, een irritant moraliserende ode aan The Breakfast Club. Verder lijkt me dit de juiste plaats om iedereen te bedanken die me een film heeft getipt, Vido Liber bijvoorbeeld en niet te vergeten Martijn, die met 1 "commentaartje" mij op 3 prima regisseurs wist te wijzen. (Anderson, Kaurismäki en toch ook Takeshi)
En dan nu het grote moment.. (En een winnaar uit 1985, wat een toeval!)
De 10
beste films, gezien in 2006

after hours poster

1. After Hours
2. Baisers Volés
3.Grizzly Man
4.The Hudsucker Proxy
5.Dog Day Afternoon
6. Bullets Over Broadway
7. Rear Window
8. Delicatessen
9. Brazil
10. Harold and Maude

2 Comments:

Blogger Norbert Pek said...

Wow, je hebt gewoon de inhaalslag gemaakt die ik al jaaaaren wil maken. Maar qua tijd simpelweg niet aan toekom. Plus dat ik teveel met 't jaar zelf bezig ben terwijl nog zoveel bijzonders uit vroegah voorbij moet komen. 'k Heb voor deze druilerige dag wel Tempus Fugit en Promised Land liggen.

Wat vond je de beste films van dit jaar?

11:01 a.m.  
Blogger Ludo said...

tempus fugit staat ook op mijn lijstje. :)

beste films van dit jaar? grappig dat je 't vraagt, wilde ik ook in mijn post verwerken, maar het is totale chaos in mijn opmaak van dat postje, komt door al die plaatjes.

maar goed dan hier maar:
(met de aantekening dat ik Marie-Antoinette en The Science of Sleep nog niet gezien heb)

in alfabetische volgorde:

*Brick
(bizarre neo-noir, toen negatief op mijn weblog besproken, maar bleef goed hangen..)

*Dark Horse
(grappigste film van het jaar, nergens zo hard gelachen, echt een absolute aanrader)

*Inside Man
(eerbetoon aan al die Pacino/Lumet bankoverval/cop-films, zeer veel flair)

*Me and You and Everyone We Know
(erg lief en die soundtrack en al die visuele geintjes)

*United 93
(erg goed inderdaad)
(een martelgang! maar daarmee niet minder mooi)

En vergelijkbaar met United 93 qua martel-aspect, toevallig paar dagen terug gezien: Hard Candy.. Maar die is toch wel erg ongeloofwaardig.. En dat meisje is zo'n kreng, brrr)

(en ik hoop dat ik volgend jaar ook minder tijd heb!)

11:42 a.m.  

Een reactie posten

<< Home